Kalandozómesterek - Varga János (Túlélők Földje)Bizonyára nem egy ember gondolt már arra, hogy vajon ki állhat az egyes erős, vagy híres kalandozók mögött. Ki lehet az a személy, aki irányítja őket? Régebben, jó pár évvel ezelőtt Treemnek volt egy rovata, melyben magukkal a kalandozókkal készített riportot. Most, a Kalandozómesterekben a másik oldalt, a játékost kérdezzük meg. Bár valószínűleg a nyilvános fórumokon, TF-találkozókon sokan megismertétek egymást, de szerintem az élenjáró, régi, híres játékosok és véleményük megismerése mindenki számár tartogathat meglepetéseket. Következő interjúalanyunk, Varga János.
- Szia! Kezdjük egyelőre a valós élettel! Mi a foglalkozásod?
- Gazdasági informatikus vagyok, és programozó. Jelenleg egy gabonaipari cégnél dolgozom, ahol az integrált vállalatirányítási rendszer üzemeltetése és fejlesztése a feladatom.
- Vagyis akkor programozóként dolgozol. Gondolom, ez jelent egy kis segítséget a TF-en, amikor optimalizálgatni kell. Előfordult már olyan, hogy arra is rájöttél programozó fejjel, hogy mi hogyan működhet a játékban, és így picit jobban ki tudtad használni?
- Természetesen volt már rá eset mikor éreztem ennek előnyeit, és arra is volt már példa, hogy ismerve milyen nyelven íródott a TF program, könnyebben ki tudtam találni, mi hogyan működhet.
- Tudnál ilyen példát mondani?
- Legutóbb nagy horderejű volt, és igen-igen rossz fényt vetett rám is. (Talán azóta már sikerült visszaszereznem a jó hírem, és megbocsátottak a botlásomért.) A történet az volt, mikor az aukciós ügynököt bírtuk rá, hogy halott karakternek mégiscsak hozzon DEM-et licitről, kihasználva, hogy bizonyos eseményeket a program szabályozott sorrendben futtat. Emiatt mégsem halt meg, akit nemrég Leah ölelő karjaiba küldtek. Nem vagyok rá túl büszke, ráadásul épp a program számábrázolásának köszönhetően buktunk is rajta egy hatalmas összeget, aminek semmi köze nem volt az eseményhez, de a játékvezetés fájdalomdíjként mégis megtartott. Sajnos a programozók azokat a képleteket és programágakat találják meg leghamarabb, amik programbeli kiskapukat takarnak. Az igazi optimalizációhoz szükséges képleteket már a program készítője publikálta. Inkább csak tapasztalati úton lehetett ezekre következtetni. Értem ezalatt a taum/teo fejlődés képletét, vagy a fegyverszakértelem % fejlődését például.
- Úgy tudom, családos ember vagy.
- Igen. Három éve megnősültem, és idén szeptemberre várjuk első gyermekünket.
- Mikor kezdtél a Túlélők Földjén játszani?
- Az első fél évet kihagytam, vagyis 1993 tavaszán valamikor. Az első fordulóim valahol Édesanyámék padlásán találhatók.
- Mennyi idő töltesz hetente a TF-fel?
- Saját bevallásom szerint keveset, a családom szerint rengeteget. Átlag napi két-három órát aktívan, a többit inaktívan. Ide sorolom a merengést az alvást és az álmokat is.
- Hogy bírja el ezt a családi életed?
- A feleségem szerint ezzel a "bogárral" együtt még el tud fogadni. Igyekszem éjszakára ütemezni a fordulóírást, hogy ne ütközzön egyéb családi kötelezettségeimmel.
- Mennyi idő ebből a fordulóírás, és mennyi az egyéb, illetve mit takar nálad az egyéb?
- Fordulótól függően fél órától akár 3-4 óráig is eltarthat egy forduló megírása. Van azonban olyan, hogy több részletben írom a fordulót, mert erősen függ egyéb karakterek eseményeitől. Az egyéb kategória nálam elég tág, mivel az eltöltött idő alatt a legjobb haverok is a TF játékosai közül maradtak, így gyakorlatilag a szabadidőmben, a haverok között, a neten, azaz bárhol vagyok, előbb utóbb a téma a TF lesz.
- Milyen karaktereid vannak?
- G'run'dyyg, Qpica és LeChuck, valamint egy régi hölgyismerős miatt Manó, Qpica kedvese.
- Melyik volt az első karaktered, és miért indítottál újabbakat?
- Qpica az első karakterem, de szerintem egyetlen karakter esetén egy idő után a játékosok egyre jobban kiéheznek a fordulókra, amit egy karakter magában nem tud kielégíteni.
- Melyik a kedvenc karaktered?
- Kedvenc karakterem mindig az, akivel épp benne vagyok az események sűrűjében. Nehéz köztük választani, talán G'run'dyyg áll a legközelebb hozzám.
- Hmm, szűkszavúnak bizonyulsz a karaktereket illetően. Mondj mindről pár szót, légy szíves!
- Qpicával és G'run'dyyggal mindig is testvérpárosként játszottam. Nem vallanak egyforma elveket a játékról mivel különböző jelleműek, de kölcsönösen kiegészítik egymást. Qpica a rosszcsont a családban, míg GRD inkább az ősi kobudera elvek szerint kalandozgat, bár kicsit módosítva Tharr hite szerint. LeChuck a mogorva törpe, aki berzerkerként megy előre a csatákban. Általában rá sem az észjáték a jellemző, mint inkább az "odacsapok egy nagyot és meglátjuk ki bírja tovább"
- Melyik milyen fajú és vallású?
- Qpica Dornodon hívő kobudera, míg testvére G'runDygg Tharr hitét követi. LeChuck a harcos törpék legtöbbjéhez hasonlóan szintén Tharr hívő.
- Melyik faj a legjobb szerinted, és miért?
- Egyértelműen a kobudera. Azt hiszem, tőlem nem is várható más. Elhivatottságot igényel, nehéz vele játszani, lineárisan fejlődik, mivel nem használ fegyvert, de nagyon hálás tud lenni később a törődésért.
- A vallások közül melyik szerinted a legerősebb, illetve melyiket kedveled legjobban?
- Számomra Tharr hite a legkedvezőbb, bár évek alatt a vallások (főleg Tharr) szerepe igencsak megkopott, mivel előbb utóbb majd mindenki megkap(hat)ja Tharr harci varázslatait. Valahogy mégis úgy képzelnék el egy gigászi csatát a TF-n, hogy Tharr hívei robognának a legelső sorban.
- Mit szeretsz a legjobban a TF-ben?
- A játékosokat, és a kapcsolatot velük. Van élet a TF (a játék) után, de a társaságot tuti nem tudnám elhagyni.
- Mit szeretsz inkább: felfedezni, optimalizálni, szerepjátszani...?
- A felfedezés izgalmas a rengeteg kitaposott út után, de csak keveseknek adatik meg. Az optimalizált karakterre joggal lehet büszke mindenki, mert valamiben jobbat tud alkotni, mint más. A szerepjáték, egy (véleményem szerint harc-orientált optimalizálós) játékban ritka kincs és becsülendő. Igazán a három kombinációja ad egy karakternek életet. Ez is keveseknek adatik meg, mivel az optimalizálásnál mindig van utólag jobb kombináció, a szerepjáték meg mindig az egyéntől függ, aki értelmezi. Van, aki kimagyarázásnak véli, más szerepjátékot fedez fel bennük.
- Melyik volt a kedvenc történelmi eseményed?
- Akik még emlékeznek rá tudják miért: a Sistergő Pumpa elleni háború. A másik, amiben sajnos nem tudtam részt venni, az a toronyháború.
- Meséld el, hogy miért, azoknak, akik már nem emlékeznek rá!
- Akkoriban G'run'dyyg vérgőzös szemmel vetette rá magát a varkaudarokra (emiatt kapott némi pluszt ellenük) aprította őket ahol csak érte. Aki melléjük állt, azok között sem tett kivételt. Csupán arra nem figyelt, hogy a harc hevében azok ellen is harcolt, akik a seregek közepén szintén a varkaudar seregek visszaszorítására érkeztek (így a másik oldal pluszait is magáénak tudhatta). Ebből a kettősségből aztán hatalmas mészárlás alakult ki, melyet mások (teljesen jogosan) nem néztek jó szemmel. Akkoriban az átkot még vég nélkül lehetett szórni bárkire, így előfordult, hogy 4-5 átok után kellett lépkednem nagyon erősen megcsappant tulajdonságokkal. Ezt a kis gikszert nagyon sok szerepjátékos levélváltás után tudtam rendbe hozni az érintettekkel, hogy ne kelljen állandóan dupla fordulókat lépnem.
- A toronyháborúban mi tetszett?
- Elsősorban az a motívum, ahogy a két oldal szervezkedett és ármánykodott egymás ellen. A mai napig nem volt még egyszer ilyen jellegű összetartás, pedig maga a történelmi esemény nem igazán volt nagyszabású.
- Mi a véleményed a KT-król és a KT-képességekről?
- Programozóként sosem engedtem volna ki a kezemből, csak választható lenne, vagy küldetésekért adnám, mint az isteni küldetéseket. Egy-egy általánost mindenkinek természetesen.
- Mi a véleményed a pszi-taumaturgia-teológiáról?
- Örülök neki, hogy van, de mindig is izomból játszottam. Természetesen használom őket, de nem tulajdonítok nekik nagyobb szerepet, mint más kötelező képességnek. Harcművész vagyok nem mágus.
- Tetszenek-e az utóbbi idők fejlesztései?
- Éveken keresztül erre vártak sokan. Hamarabb kellett volna! Köszönet Farkas Zsoltnak a sok jó fejlesztésért.
- Melyik volt ezek közül szerinted a legjobb (mondjuk az SF-től kezdve)?
- Keleti királyságok, a komplexitása és tartalma miatt. Sajnos ugyanez a fejlesztés tette a Sötét Földet egy királyi labirintus szintre. Kötelező egy részét megcsinálni, de amint megtehetik, el kell onnan jönni, mert nincs ott semmi, ami vonzóvá tenné.
- Mi a véleményed a karakter átadásról/átvételről?
- Én is vettem át karaktert, teljesen természetesnek tartom. Sokszor a karakter csak időlegesen kerül új gazdához, míg a réginek megjön a kedve hozzá, vagy elintézi a dolgait. Hogy ezért az eredeti játékos kap-e valamit, azt az dönti el, hogy az új játékosnak bír-e az átvett karakter valamilyen értékkel. Ha most visszamennék 2000 évet, valószínű a legjobb valutát sem néznék semmibe.
- Mi a véleményed a hyperről?
- Áldassék a neve a készítőknek! Használtam olyat, amiért még válaszborítékot, és nagy floppy-t kellett küldeni a programozónak.
- Mi a véleményed a tápolásról (értsd tápsorok végtelen mennyiségben pl. csatamezők, thargodan táborok stb.)?
- Optimalizációhoz elengedhetetlen, erről már nyilatkoztam az előbb. Aki nem akar, annak nem kell odamennie. Az előrehaladás szempontjából kihagyható, de jelentősen lelassítaná ez a karakter fejlődését. Felfoghatjuk ezeket edzőtáboroknak is egy-egy nagyobb megmérettetés előtt.
- Mi a véleményed a rabszolgázásról?
- A klasszikus rabszolgázást, mikor 1-10 karakter csak azért létezik, hogy a főkarakter útját egyengesse, elítélem. Időnként viszont mindenkinek előfordulhat olyan eset, mikor könnyebb megoldani egy "kis" karakterrel a szállítást, mint a "nagy"-ot kihozni egy labirintus mélyéről.
- Mit változtatnál a TF-en?
- Kötelezően játszatnám a játékvezetőt, aki véleményem szerint nem bírja követni a játékosokat és a fejlesztéseket. Nem minden esetben, de az esetek 50%-ban ez meglátszik. Nem csak a konkrét játékvezetőre gondolok itt, hanem a mögötte álló programozókra is.
- Szerinted kik a legjobb játékosok/legerősebb karakterek a TF-en?
- Játékosok (ABC szerint, nem csak a táp szemszögéből): Bárkányi Imre (Birka), Magyari Gábor (Bruti), Erdős Árpád (Doaron még mindig jó), Farkas Dénes (Merlin), Gyurik László (Erynome), Nagy Zoltán (Ci), Nyerges Kristóf (Yamamoto), Szabó Attila (Rizi). Talán ők azok, akik sokat tettek a TF-ért, vagy nagyon kiemelkedtek valamiben, de legfőképp kitartóak.
- Karakterek: Clod Onar, Ilinir Doaron, Wart, Leia Organa, Yamamoto, (Bow Syck).
- Kikkel készítsünk még interjút?
- Nagy Zoltánnal és Nagy Tiborral együtt (Ci és Citesó), Clod Onar megteremtőivel, akik először csináltak üstököst.
- Köszönöm az interjút!
- Szívesen!
Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Kalandozómesterek - Bárkányi Imre (Túlélők Földje). Létrehozás: 2005. március 11. 09:43:20 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 | Nyomtatási forma |
|