Kalandozómesterek - Bárkányi Imre (Túlélők Földje)Bizonyára nem egy ember gondolt már arra, hogy vajon ki állhat az egyes erős, vagy híres kalandozók mögött. Ki lehet az a személy, aki irányítja őket? Régebben, jó pár évvel ezelőtt Treemnek volt egy rovata, melyben magukkal a kalandozókkal készített riportot. Most, a Kalandozómesterekben a másik oldalt, a játékost kérdezzük meg. Bár valószínűleg a nyilvános fórumokon, TF-találkozókon sokan megismertétek egymást, de szerintem az élenjáró, régi, híres játékosok és véleményük megismerése mindenki számár tarthat meglepetéseket. Első interjúalanyunk, Bárkányi Imre, közismert nevén Birka.
- Szia! Az első kérdésem rögtön az lenne, hogy mivel foglalkozol a valós életben?
- Várandós párommal, nemrég szerzett lakásunk otthonosabbá tételével, valamint munkaidőben konstrukciós tervezéssel.
- Huh, ez elég kínaiul hangzik! Mondanál róla pár szót?
- Hullámpapír csomagolásokat tervezek a vevői igényeknek megfelelően. Ez lehet konkrét specifikációk alapján, vagy kapott termék becsomagolása az ismertetett igénybevételeknek megfelelően. Szakterületem az elektronika és gépipari csomagolások.
- Mióta játszol a Túlélők Földjén?
- 1993. októberében kaptam kézhez a 0. fordulómat, és azóta is lelkesen játszom.
- Ha jól tudom, több karaktered is van, melyikkel kezdted a játékot?
- Birka volt az első. Később indultak speciális kisegítő funkcióval karakterek. (Anno pl. még külön karaktert kívánt egy ketrec összeszerelése Sherannak.) Tavaly elővettem Wartot. Eredeti elképzelés alapján tolvajt akartam faragni belőle, de mire elindult, addigra már annyira kisírták a lopás korlátokat, hogy parkoltattam eddig.
- Ha már itt tartunk, milyen más karaktereid vannak?
- Birka, Wart, Eredil, Ezüsthajú Bali a védnökségem alatt szereplő rabszolgahad.
- Mondjál pár szót róluk légy szíves!
- Birka Sheran elkötelezett híve. Elkövetve azt a hibát, hogy párhuzamosan fejlesztett két fegyverszakértelmet. Jelenleg még a klasszikus fattyazás utolsó hírnöke. (Ő még minimalis kincskereséssel fattyazott le 40-50 fordulót.) Wart egy "elbirkult" üstökös karakter, aki éppen az új fejlesztésekre vár. Szeretném, ha felférne az olimpiai dobogóra, mert már isteni küldetése. (Természetesen Sheran hívő!) Ezüsthajú Bali szintúgy Sheran híve, hosszú parkolás után kis ónixkulcs vadász szerepben tündököl. Eredil kilóg a sorból. Eredetileg nem én indítottam, és eredeti Tharr vallásához ragaszkodott tulajdonosa. Mostanában az 52-es fegyverszak-értelemre hajt SF-es kalandozása közben.
- Melyik a kedvenc karaktered?
- Szívemhez legközelebb még mindig Birka áll, de a legtöbb időt mostanában Wartra szántam. (350 fordulót léptem le másfél év alatt!)
- Hm, ez elég soknak hangzik. Mennyi idő töltesz hetente a TF-fel?
- Minimum 5 óra a kizárólag TF-re fordított időm. (Ilyenkor pihentetem a párhuzamos cselekvéseimet.)
- Mennyi idő ebből az UL tervezés és mennyi az egyéb?
- Konkrétan UL írás kb. 5-10 perc maximum, ha labirintusozom akkor akár 1 óra is lehet egy UL. Mellette viszont elég sokat irc-zek, úgy 50 órát hetente, természetesen ebből igen kevés a csak TF-re fordított idő, de elérhető vagyok. A TF-es ügyben történő telefonálások, személyes találkozók is elvisznek úgy 2-3 órát hetente.
- Ez az UL írásra fordított idő elég rövidnek tűnik. Hogy lehet ennyi idő alatt megírni több magas fordulószámú karakter fordulóját?
- A rutin meg az évek. Egy idő után a karakter is képes kijavítani a játékos hibáit, valamint a fordulók igen kis részében megyünk labirintusokba, ahova a sok odafigyelés szükséges. Természetesen éppen ezért híres vagyok az elkapkodott fordulókról.
- Az irc-re költött idő viszont nagyon sok, napi 8-9 óra. Hogy jut ennyi időd rá?
- Hála a készítőknek, a CGI ircet gyakorlatilag semmilyen céges tűzfal nem állította még meg. (Ezen értem azokat a cégeket, ahol a web engedélyezve van.) Így szegény elnyomott rabszolgasorsú munkásemberek munkaidőben háttér taskban is jelen lehetnek kedvenc társaságukban. Természetesen munkaidő révén kisebb-nagyobb aktivitással.
- Melyik faj a legjobb szerinted a TF-en?
- Talán legjobb faj a troll. Bár még semmilyen nyilvános fórumon nem nyert megerősítést a fegyverszakértelem fejlődés bónusza, de a tapasztalatok azt mutatják van ilyen. És ez az egyetlen faji bónusz, amit semmilyen kombinált erőforrással se tudsz pótolni.
- Viszont egy trollnak alacsony az IQ-ja, így kezdetben kevés a varázspontja. Nem jelent ez gondot?
- A mai világban a varázspont nem IQ függő. Varázskő, manakristály, Ezüstmágusok kürtje, zyel+zyel katalizátor stb. A kezdeti kis IQ-n ráadásul nagyban segít az átadható Moa varázsdobozka.
- A vallásokról mi a véleményed?
- Szerintem a legjobb vallás Tharr. Martian tekercsből tud venni teljes gyógyítást, vehet istenítéletet. A pótolhatatlan agytaposáson kívül van szörnyidézése, és nem kell mínoszkúpokat keresni csupasz izom után. Hamar megkapja a vámpirizációt és az egyéb varázslatokat, amik a kalandozást nagyban elősegítik.
- Mit szeretsz a TF-ben a legjobban?
- A társaságot. Magában a játékban pedig leginkább a varázslást szeretem. Jó nézni, amikor egy éhínség 430-at sebez, vagy egy méregfelhő 700-at, továbbá nincs nagyobb fordulóborító tényező, mint egy lemaradt varázslat. A varázslatok könnyítik meg legnagyobb mértékben a kalandozást, és adják a nagyobb rugalmasságot, és lehetőségeket karaktereink számára.
- Mit szeretsz inkább: felfedezni, optimalizálni, szerepjátszani...?
- A TF réges-régen elvesztette a szerepjáték voltát. Jelenleg egy matematikai, optimalizációs, stratégiai csapatjátéknak tartom. Mint a csúnya kapitalizmusban, így a TF-en is az információ hatalom. Mindig tudni a legfrissebb híreket, felfedezni saját tápsorokat, esetleg egyéni recepteket, tárgyakat feltalálni. Lehetőleg optimalizálva szeretek lépni úgy, hogy a felfedezés örömeitől se essek el.
- Melyik volt a kedvenc történelmi eseményed?
- Ha engem kérdeztek a történelmi események igazságtalanok, és nagy nyerészkedésre adnak lehetőséget az időszakos voltuk miatt. A varkaudar invázió alatt olyan fegyverszaki fejlődést lehetett elérni akkor, ami máshol behozhatatlan volt. (Fix 11 szörny 10 lépés alatt.) A quwarg invázió ugyanez a kaptafa volt. A toronyháború csak a fegyverszakértelemben jártas karaktereket mozgatta meg, és ráadásul a lemaradásból lépő netes flották irreális előnyben voltak. A jégkorszak sikerült a legjobban, de az adta a legnagyobb nyerészkedési lehetőséget is utólag (pl. féregbél, jégtörő korong). És mindezen fejlesztések időszakosak, így csak az abban a korszakban jó helyen tartózkodók tudnak rá reagálni. Nekem sokkal jobban tetszettek a globál események. A főzés, bányászház, invázióügyi minisztérium stb. (Amiért kegyetlen sok kritikát kaptam a végén.)
- Mi a véleményed a Közös Tudatokról és a KT-képességekről?
- Hozhatnám a sablonokat. Nem kellett volna, nem lehet objektív elbírálás stb. Szerintem igen is jók a KT-k, és a szerepjátékos körítésben a játék hiányosságait próbálták pótolni a játékosok a lehetőségekhez mérten. Én mindig megszavaztattam volna az interneten a képességet, esetleg fórumoztattam volna, és úgy talán több ember látta volna át a kombinációkat, és nem lettek volna ilyen durvulások. A befagyasztott KT-képességek hatására (max. 13 képesség) viszont mindig az újabb és átgondoltabb KT-k lesznek csak életképesek, és ennek következtében a régi KT-k tagsága szépen lassan vagy átlép másik KT-ba, vagy egyszerűen abbahagyja a játékot.
- Mi a véleményed a pszi-taumaturgia-teológiáról?
- Mint fentebb már említettem, nekem a játékból ez tetszik a legjobban. Sajnos a mágia megértése és mágia rúnája képesség következtében kicsit kicsúszott alólunk a ló. A pszi fejlődése nagyon szépen meg lett fogva, de mivel a teológia és a taumaturgia korlátlan mértékben fejlődhet, így a szörnyek mentője ehhez mérten lett belőve. Ennek hatására a pszi jelenleg csak 3 körös csatára meg TU gyártásra használható. Mostani fórumon kaptunk ígéretet ennek megreformálására. Mivel jelenleg a TF alapjában sebzésen alapuló játék, így a teológia fejlesztése az elsődleges, és a nagy taumaturgiás őstápok kemény hátrányt szenvednek. (Bár tiltott teleporthoz elengedhetetlen a magas taumaturgia.)
- Ezt az utóbbi dolgot magyarázd el bővebben, légy szíves!
- A teológiám erejével +erőt és a +sebzést kapok egyes varázslatokból, míg taumaturgiából nincs ilyen varázslat. Két közelharci körrel számolva több mint 50 adódik hozzá a sebzéshez. Taumaturgiából egyelőre semmilyen hasonló kaliberű passzív sebzést növelő varázslat nincs. Ha a varázslatok sebzését nézem akkor a felező varázslatok 2000 életpontot sebeznek árnytünde területen, míg taumaturgiából legjobb esetben is 1200 sebzést lehet bevinni. De a tiltott teleport semmilyen módon nem pótolható teológiából. Régen a tűzgolyó behozhatatlan előnyt jelentett a taumaturgiásoknak, de nagyot fordult a világ.
- Mi a véleményed az utóbbi idők fejlesztéseiről? Tetszenek?
- Nos, ezek már jóval átgondoltabbak, de sajnos most is nagyon sok kombinációra nem gondol a fejlesztő. Én továbbra is várom az újabb fejlesztéseket és kiskapukat. Sajnálatosnak tartom azonban, hogy a faji páncélok annyira túltápoltak, hogy teljesen fölöslegessé teszik a fattyazást.
- Melyik volt ezek közül szerinted a legjobb, mondjuk a Sötét Földtől kezdve?
- A zarknodos labirintus sor és a varkaudar látógömbös labirintusok nagyon fantáziadúsak voltak, így tetszenek. (Kifejezetten nem tetszik viszont a kis ónixkulcsos megoldás benne.)
- Miért?
- Konkrétan kötelezővé teszi a segédkarakter használatát. Amennyiben szeretnéd megvenni, úgy azért, mert a szabadpiaci ára irreálisan magas, tehát nem kitermelhető az ára. Visszaúszással megszerezni nagy hátrány (-1 minden tulajdonságra, -maxÉP stb.), továbbá a visszaúszott karakter igencsak demoralizáló a most induló játékosok körében szerintem.
- Mi a véleményed a karakter átadásról/átvételről?
- Szerintem ennek korlátozása semmi jóhoz nem vezetne, valamint milyen alapon lehet egy terméket eladhatatlanná tenni, ami sok éve eladható/átadható?
- Ne érts félre, nem akarjuk korlátozni, egyszerűen a véleményedre voltam kíváncsi. Mi a véleményed a hyperről?
- Nagyon örülök neki, hogy Treem hanyatlása után új krónikásunk (Jakab) volt oly önfeláldozó, hogy ezen adatbázissal segíti a játékunkat. Mellékesen ki az, aki meg bír jegyezni ennyi encet, tárgyat, funkciót, és napról napra történő játékmódosítást?
- Mi a véleményed a tápolásról, vagyis tápsorok végtelen mennyiségben pl. csatamezők, thargodan táborok stb?
- Mindenki úgy játszik ahogy akar. Amióta a halál lehetetlenné vált, azóta egy játékost nagyon nehéz megkárosítani. A játékvezető oly mértékben játékos barát, hogy az esetleges játékos figyelmetlenségéből adódó túlzott hibákat is hajlandó bizonyos mértékben javítani, így nagy bukási lehetőség nincs. Éppen ezért szerintem mindenki úgy tápoljon, ahogy a csövön kifér, amíg élvezi. Másoknak ártani nem tud vele, így csak a programozó programozási kedvét javíthatja a sok befizetett zsetonnal.
- Mi a véleményed a rabszolgázásról?
- Manapság egy szint után nincs értelme rabszolgát tartani. Előtte meg segítenek a nagy karakterek. Szerintem, aki rabszolgázással pótolja a barátok/nagy karakterek hiányát, azt nem lehet elítélni. Mindenki szeretne új felfedezéseket tenni, újabb szörnyeket megölni, felfedezni, amit általában csak az élmezőny tud megtenni, vagy az, akinek van elég erőforrás a birtokában. (Főképp információ.)
- Mit változtatnál a TF-en, ha te lennél a programozó/játékvezető?
- Ide egy nagyon hosszú lista jöhetne most. Maradjunk annyiban, hogy eléggé nyitott vagyok a véleményemmel a nagyvilág felé, és bárki megkérdezhet irc-n, ha éppen ráérek. Jelenleg sürgetőnek tartanám új területek leprogramozását, valamint a pszi kijavítását.
- Itt a kérdésnél nem arra gondoltam, hogy mit fejlesztenél most, hanem ha most kezdenéd te csinálni a TF-et, mit csinálnál másképpen?
- Semmiképpen nem engedném, hogy a varázslás magában életképtelen legyen. Lehetőséget adtam volna varázslatból felrakható fegyverekre, amik esetlegesen a varázslói erővel arányosan sebeznének. Továbbá a játék kezdetétől megengedtem volna a közelharc helyetti varázslást. Játéktechnikailag meg sokkal hamarabb hallgattam volna másokra, és felvettem volna még egy-két programozót. Talán a legfontosabbat hagytam utoljára, semmiképpen nem egy-két hét tesztelés után tennék be újdonságokat a programba esetlegesen az éles játékban teszteltetnék gyorsjavításokat. Mindig van egy-két lelkes játékos, aki hajlandó lenne tesztelni.
- Szerinted kik a legjobb játékosok/legerősebb karakterek a TF-en?
- Nem akarok senkit megsérteni, így nem sorolok listát, amiből kimaradhatna valaki. Akik megtalálhatóak irc-en, levlistákon, nyilvános fórumokon (irc-fórum, találkozó) mind-mind jó játékosok, és növelik a TF baráti kört.
- Kikkel készítsünk még interjút?
- A játékos adatbázisból eléggé látszik, hogy kik azok a játékosok akik nagy erőforrásokat mozgatnak a játékban, és talán ti tudjátok a legjobban, hogy kik miatt vagy kik kérésére születnek új fejlesztések vagy korlátozások a programban.
- Köszönöm az interjút!
- Nagyon szívesen! Mindig szívesen segítek véleményemmel játékostársaimnak.
Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Kalandozómesterek - Bernáth Péter (Túlélők Földje). Létrehozás: 2005. március 4. 09:56:30 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 | Nyomtatási forma |
|