Vérhörgő Mamulut a Túlélők Földjének egyik nagyhatalmú alakváltó kalandozója. Sokak szerint ezt annak köszönheti, hogy pályája kezdetén rengeteg, pénzért felvásárolt, élő rabszolgát mészárolt le, csupán gyakorlásképpen...
Szerkesztőség: honlap@beholder.hu Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci) Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5) Ha hibát találsz a honlapon: Írj nekünk!
Moa civilizáció paklibemutató: Hajókázzunk!
Hajókázzunk!
A hajó pakli érdekes módon a Hódítások idején kevésbé hozott lázba, ám ahogy jelentek meg az egyre kreatívabb hajók, egyre több kedvem volt próbálkozni velük, olyannyira, hogy idén már az egyik tesztversenyen is el mertem hajókkal indulni, amit be is húztam. Ennek a paklinak a működéséről fogok írni. Ami érdekes, hogy bár a tesztversenyeken a mostani meg a nyári kiegészítő lapjait használhatjuk, nekem minden tesztlapom ebből a kiegészítőből való volt.
Igazából egy lap volt a kiegészítőben, ami elsőre úgy igazán megihletett. Ez pedig a Sir Prat, az építész. Kevés olyan lap van manapság, ami ekkora lapelőnyt ad, főleg azonnal. Viszont cserébe elég nagy a hátránya. Hiszen ha csak egy lapot el kell dobni helyettesítésnek – ami azért nem ritka – akkor mind a 3 húzott lapnak lénynek vagy építménynek kell lennie ahhoz, hogy tényleg lapelőnyt adjon. Azon kezdtem el gondolkodni, hogy vajon meg lehet-e oldani, hogy ez a lény 100%-os hatásfokkal működjön, vagyis minden lapunk lény vagy építmény legyen. Végül úgy éreztem, hogy igen. Ezt a paklit írom le.
A potenciális követők közül ezúttal én a következőt választottam:
Asz-phalt, a megbízható
Nagy dilemmám volt, hogy az epikus követőt használjam, vagy őt, de mivel végül elég sok olyan építmény mellett döntöttem, amihez kell az építő lény, stabilabbnak éreztem, hogy ez azonnal a rendelkezésre áll. Ez nyilván azt jelenti, hogy a paklinak amúgy nagy tempót kell diktálnia, hogy a kézben lévő laphátrányt kompenzáljuk. Mivel a reakciók egyre drágábbak, offenzíven kell játszani, hogy az ellenfélnek ne legyen erőforrása kitenni a reakcióit. E köré épül a pakli.
Az első lap, amit használtam egyértelmű volt:
3 Sir Prat, az építész
Kegyetlen lap, kitesszük, ad három lapot, és gyakorlatilag bármit fel tud építeni egyedül. Ha egy ilyen kijön, már nehéz visszahozni a meccset.
Mivel terülős paklival játszunk, fontos olyan hajók berakása, amik jó tempót tudnak adni.
3 Varázslathárító korvett – Sir Prattel eszméletlen jó kombó, ha kitesszük Pratet és van utána a kezünkben egy ilyen, akkor egy kör alatt 6 lapot húztunk. Ha a Pratet még túl is éli az ellenfél, ezt már szinte kizárt. De ha csak egy Szellemszolga építi, akkor sem rossz, alapból cantrip, a képessége meg folyamatos előnyt ad.
3 Cikázó fregatt – egyszerű ingyen zanszilánk, kör végén visszaadja magát, hasznos cucc.
3 Süllyedő hajó - nem hiszem, hogy túlzottan magyarázni kellene. Az egyik legerősebb lap a HKK-ban, folyamatos erőforrás.
3 Felderítő korvett – kicsit drágább, mint a Cikázó fregatt, de szintén olcsó, visszaadja magát, ráadásul, mivel elég sok a kör végi a laphúzásunk, nem haszontalan dolog az ellenfél körébe kitenni a kör végi lapokat. A másik képességével nem kombózik túl sok lapunk, de azért Süllyedő hajóval több, mint vicces.
3 Keleti sirály – azért vele is elég vicces a Felderítő korvett. Alapból ő is cantrip, és már a következő körben tiszta lapelőnyt ad. Mivel a leütése előtt ő maga is áldozható, a 2 lapot elég gyakran megadja. Ahhoz képest, hogy már egy régebbi, ráadásul gyakori lap, szerintem elég hatékony tud lenni.
Még egy kis tempót adjanak a lényeink is:
3 Ork fedélzetmester – Cantrip, épít, leszed, semmiz, főz, mos, vasal, takarít. Szerintem nem kell több. A leszedés kifejezetten hasznos, mert abból azért alapból nem áll túl jól a pakli.
3 Quwarg munkafelügyelő – ő kicsit neccesebb, mert meg kell védeni a leszedésektől, viszont a keresése erős. Legtöbbször a Süllyedő hajó lesz, amit keresünk vele, de néha mást is lehet majd. Az (E) képessége pedig szintén egy speciális megoldás.
Megvan a paklink tempója, jöhet a védelem, amit főleg semlegesítésekkel fogunk megoldani.
3 Szabotőr hajó – egyszerű, de nagyszerű. Ne feledkezzünk meg az ősmágiájáról.
3 Kristályhegy – reakcióként kicsit speciálisabb, mint a Szabotőr hajó, de az elmúlás jelző fontos hiánypótlása a paklinak.
3 Buborékváros – nem voltam biztos benne, hogy szerencsés 3x3 építős reakcióval játszani, de mivel őt hajó is építheti, szerintem megéri a kockázat. A játék elején talán kevésbé lesz jó (bár a védekezése miatt ott is elég effektív), de később nagyon kemény.
3 Trikornis – áttérhetünk a lény alapú reakciókra! A Trikornis önmagában is egy brutális erejű lap, itt viszont még keményebb, mert alapból lenn van egy olyan lényünk, ami egyébként nem használt színünkből van. Nagyon könnyen kihozható 1 manáért, az ereje meg önmagáért beszél onnantól.
3 Ragálymester – új lény a fedélzeten, olcsó, hatékony ellenlap, akár Járjak ellen is optimális. Hasznos lesz.
1 Számkivetett mardakor - 3 T'vanis, az építőmester – Ennél a paklinál annyira nem félek attól, hogy használjak egy Számkivetettet. A játék elején eltekerhető az Asz-phaltnak, ha beindulunk, akkor azért beleférhet néha, hogy blankként behúzzuk. A T'vanis viszont nagyon hasznos védőlap főleg a játék elején, de a középjátékban sem rossz (akkor már nem kell annyira a mana). Az, hogy két elég széles spektrumban reagál, különösen hatékonnyá teszi.
Végül már csak egy kis ölés kell. Ezek mellett döntöttem:
3 Nehéz harci fregatt – sok magyarázatot nem igényel, nagyon nagy hatásfokkal lövöldözik, gyűjtőből is visszajön, más nem is kell.
3 Ork csapatszállító – kicsit rizikós a fix építő miatt, de a kompenzációja miatt nagy baj nem lehet. Az Ork harcosok elég hamar le tudják csapni az ellenfelet, ha meg úgy érezzük, hogy nem kell a jelzőleszedő lapoktól tartani, akkor akár izmozhatunk is.
1 Rakon végzet – speciális lap, de a Quwarg munkafelügyelő miatt egyet be mertem vállalni. Ha kinn van pár lényünk, már nagyon durva az aktiválós képessége, a másolásával meg nagyon gyorsan el lehet érni a flottához szükséges méretet is.
Ezzel kész is a pakli kereken 50 lap.
Igazából 3 lapon hezitáltam még komolyan, ami végül kimaradt a pakliból. Illetve egyiken nem hezitáltam, csak simán benéztem :). Ugyebár a 2 tesztelőversenyen az a szabály, hogy nem lehet közös lapot használni. Én két tesztpaklit raktam össze, egy Raia-Rhatt-Tharr Tarrgethet és ezt, és a kettőben közös lap volt eleinte a Trikornis és az Az expedíció vezetője. Végül úgy éreztem, hogy ezzel a paklival tudok olyan tempót produkálni, ami mellé nem muszáj a vezető, a Trikornist viszont jobb lesz itt használni (a varázslat alapú leszedések miatt a másik pakliból kevésbé hiányzott). Igen ám, csak végül betegség miatt az első versenyt kihagytam, és eszembe sem jutott optimalizálni ezt a paklim, így kimaradt végül Az expedíció vezetője.
A másik lap, a Zarknod haragja, amit használtam tesztversenyen, viszont volt, amikor bosszúságot okozott, hogy a jelzőleszedő lapokkal használták a dermesztéseket. És szerintem ez most is racionális veszély. De ezzel együtt bármelyik lap bőven használható. Talán a Keleti sirály vagy az Ork csapatszállító szedhető ki a legkönnyebben, vagy a Quwarg munkafelügyelő, ha félünk a leszedésektől.
A harmadik nagyon dilemmás lap egy promós lap, a Moa technokrata, ami T’vanis-szal van nagy versenyben, hasonló a funkció. T’vanis előnye leginkább az, hogy többször jön ingyen, reakciókat is fog, illetve építőként is sokkal hatékonyabb. Viszont az az anti-mágia nagyon jó képesség, stabil védelem, és akár lapelőnyt is termel, ezenkívül a fix 1 vp is sokszor hatékonyabb, mint a bizonytalan 0. Ami végül eldöntötte ezt, az leginkább a nekronköltség, amit az egy darab Rakon végzet miatt nem akartam annyira rizikózni. De ettől még nagyon nem egyértelmű a szituáció.
Kiegészítő pakliba leginkább a korlátozó szabálylapok ellen kell készülni, meg mindenképpen több leszedés kell. A Sárkánykő mindkettőre hatékony megoldás, de bizonyos paklik ellen a Kolosszális romboló is jól működött. Manatermelésre az új lapok közül a Lávacsepp is hatékony (bár az Sir Prattel már nem jó), valamint mivel nagyon kevés manával játszunk, akár még egy Gorbog, az őssárkány is okozhat kellemetlen meglepetéseket.
Érdemes készülni arra az esetre, ha nincs alapból Szemmelszolgánk, vagy kicsit drágább a játékkörnyezet alapból. A Gyevi bíró (2023) erre tökéletes, de a Lelkes segítő is jó lehet. Némi extra reakció is hasznos lehet, erre a Batkamanó (2022) ideális, főleg az ősmágiája miatt (ez akár mehet be alapból, ha nincs Mardakorunk), de a Manapoid főfelügyelő (2023) se rossz. Én a Balsorsot is szeretem kiegészítő pakliba használni, van benne egy meglepetés-effekt. Illetve el lehet gondolkodni akár a piros orkok miatt egy anti-mágiás vonalon is, de az már nem biztos, hogy be fog férni.
Játékról túl sok ötletet nem tudok adni, igazából ez egy terülő pakli. Meglepő módon nem kell annyira félni a Most már elég (2024)-től, mert a cantrip lapok miatt sokat nem bukunk, főleg, mert a hajóvédelem is jó ellene. A sors keze már sokkal kellemetlenebb lehet, arra nem árt, ha van némi ellenszerünk. Ami még jó tanács, hogy sokszor érdemes átadni a kezdést, hiszen az epikusok ellen mínusz egy lappal kezdünk, de könnyen lehet valami erős védőlap a kezünkben, e mellett ha az első körben el akarunk indulni, sokszor kevésbé zavaró, hogy az ellenfélnek van egy manája védekezni, mint az, hogy használhatja a védekezéses lapjait. Az idézés pedig egy második körös Ork fedélzetmesterrel vagy Trikornissal különösen hatékony.
És bár ez a pakli a 2025-ös környezetre készült, azért megjegyezném, hogy 2026-ra is mindösszesen két lap – a Kristályhegy és a Quwarg munkafelügyelő – rotál ki, tehát eléggé szépen egybe fog maradni a koncepció. Így szerintem a pakli egy jó hosszútávú befektetés.