Ősök Városa II. Szabálykönyv - 12. MűhelytitkokAz alábbiak közül semmire sincs
szükség a játék megértéséhez és élvezetéhez. Vannak azonban játékosok, akik
minél többet szeretnének tudni arról, hogy mi is zajlik a színfalak mögött - így
ugyanis jobban tudják tervezni karakterük fejlődését. Az ő kedvükért írunk le
néhány műhelytitkot.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az
alábbiakra különösen igaz, amit a szabálykönyv elejére írtunk: azaz, hogy
fenntartjuk a jogot a változtatásra. Tehát kérjük, senki ne reklamáljon az
alábbiakra hivatkozva, hiszen az adatok csak tájékoztató jellegűek, lehet, hogy egyes
képletek már megváltoztak, mire ezt olvasod.
12.1. Átokszórás
Ha valaki eléri a 10-es
átokszórást, élesen forgó nyelvének köszönhetően már képes lesz azt is
rábírni átokszórásra, akinek egyébként semmi kedve sincs hozzá. A játék
nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy ha 10-es átokszórásod van, és PV 4-ed,
akkor olyannal is átokszórhatsz, akinek nincs PV 4-e. Ez egy IQ "csatától"
függ, az átokszórásra az esély 40% + 5% x Te IQ-d - 5% x másik galetki IQ-ja. A
kényszerített átokszórást csakis akkor alkalmazod, ha a PV listádban nem szerepel
8-as paraméter, hiszen egyébként nem lehetsz biztos a portyázás eredményében.
12.2. Csapdaészlelés
Egy másik galetki csapdájának a
kikerülésére az esély 50%+(csapdaészlelésed-csapda rejtettsége) x 5%.
12.3. Éhezés
A jóllakottságod minden fordulóban a
kapott TVP-d hatodával csökken, a szolgáknál 30-35%-kal. Ha jóllakottságod 50% alatt
van, mínuszt kapsz támadásaidra ill. a leheleteddel való sebzésre, és 0-50%-kal
kevesebb ép-t kapsz vissza kör elején. A támadás büntetés (50-jóllakottság)/2%. A
leheletedre -1 -et kapsz minden 10% éhezés után, tehát 41-49%-ra -1, 31-40%-ra -2 stb.
12.4. Hírnév
A hírnevedet többek a következő
események növelhetik: torzszülött leölése, galetkivel való fizikai vagy pszi harc,
győzelem galetki felett harcban vagy psziben, lebukás lopásnál, szakértelem viadal,
átokszórás, barátságos beszélgetés (+3!), kaland teljesítése (de ez a hírekben
csak akkor jelenik meg, ha a kaland legalább 20 TVP-be került), győzelem arénában
galetki felett, felköltözés, új végtag növesztése, tulajdonság ill. szakértelem
rekord elérése a szinten ill. a játékban, egy varázsital elsőként történő
feltalálása, szolga csatlakozása, sok szavazat birtoklása stb.
Csökkentheti vereség
torzszülöttekkel való harcban, ill. minden fordulód végén a hírneved 8+szint-tel
csökken (akivel sokáig nem történik semmi, azt a közönség elfelejti, akkor is, ha
egykor híres volt).
Minden szinten ill. az egész
játékban nyilvántartjuk a leghíresebb galetkiket. Ha egy ilyennel történik valami
fontosabb dolog (főként olyasmi, ami hírnevet ad, ld. fent), akkor arról tudomást
szerezhetnek a galetkik is: minden fordulód elején a szinteden történtekről valamint
a játékban történtekről megtudhatsz max. 10-10 hírt. Vannak dolgok, amiből akkor is
hír lesz, ha nem híres galetki csinálja: ilyen pl. a játékban vagy a szinten a
legnagyobbat birtokolni vmilyen tulajdonságból ill. szakértelemből.
12.5. Kereskedelem
Minden tárgynak van egy alapára, a
bolt az alapár 30%-áért veszi meg a tárgyat. Ha rendelkezel kereskedelem
szakértelemmel, a vételi ár 37% plusz 3% lesz minden kereskedelem szint után. Persze
az alapárnál többet soha nem adnak érte. A tárgyakat a bolt 276%-os áron árulja. Ha
van kereskedelem szakértelmed, ez 258% mínusz 6% minden kereskedelem szinted után, de
min. az eredeti ár 110%-áért. Látható, hogy a kereskedelem egy fontos szakértelem,
főként, ha a 10%-os árrés szimpatikusabb a 700%-osnál!
12.6. Szakértelmek fejlődése
A szakértelmeket, tulajdonságokat
elsősorban a képességpontokból fejleszted. Azonban kisebb mértékben ugyan, de ezek
maguktól is fejlődnek. Pl. ha elmondasz egy varázslatot, annak szintje nő egy picit,
ha felállítasz egy csapdát, nő a csapdakészítésed. Ha a kapcsolódó
tevékenységnek van TVP költsége (mint pl. a csapdakészítésnél), akkor a fejlődés
mértéke a megadott TVP mértéke. Ha nem, akkor egy fix szám (pl. harci
varázslatoknál 8 TVP). Egy körben azonban az összes fejlődés mértéke nem fogja
meghaladni az abban a körben kapott TVP-t plusz egy fix számot. Ezt fejlesztési
keretnek hívjuk. Pl. egy körben kapsz 150 TVP-t, ezt konkrét TVP-ként is elhasználod,
de a "háttérben" a szakértelmeid is ebből fejlődnek, ha használod őket.
Ha kör közben a harcok már fejlesztettek 150 TVP-nyit a harci szakértelmeiden, akkor a
kör végén 50 TVP-ért állított csapda nem fejleszt semmit. Szerencsére, az egyik
körben megmaradt fejlesztési keret (a TVP-hez hasonlóan) átvihető a következő
körre, tehát ha egy "lusta" és egy eseménydús fordulót csinálsz, akkor
nem kerülsz hátrányba ahhoz képest, aki két átlagos fordulót csinál.
A fejlesztési keret pontos képlete:
az adott körre kapott plusz TVP + 40 + fordulószám/2 + klánrang, ha a tudós vagy
bárd klán tagja vagy.
A szakértelem verseny nagyon sok TVP-t
fejleszt, de ennek csak felét teszi a keretből. Tehát ha a 2. szinten megnyersz egy
szakértelem versenyt, és 36 TVP-nyit fejlődik egy szakértelmed, akkor ettől a keret
csak 18 TVP-nyit csökken. Tehát a szakértelemverseny különösen előnyösen fejleszt,
érdemes fordulónként legalább 1-2-ben részt venni. Ugyanez igaz a baráti
beszélgetésnél a meggyőzőképesség és a kereskedem fejlődésére, mindegyik
10%-kal (ill. ha csak az egyiket ismered, az 20%-kal) nő, de a keret csak 10%-al
csökken. Hasonlóan jól fejleszti a régészkedés a régészetet, a Z parancs a
zenélést és az átokszórás az átokszórás szakértelmet.
Ha egy egyéb szakértelmet növelsz
KNO-val, akkor minden elköltött KNO után a fejlesztési kereted 10-zel nő, tehát a
békebeli szakértelemre költött KNO-k cirka +10% fejlődést jelentenek. Az egyéb
szakértelemre rakott őskő a fejlesztési keretet 50-nel növeli.
Vannak szakértelmek, amelyek maguktól
egyáltalán nem fejlődnek, ilyen pl. a végtagok mérete (a harctól a végtaggal való
szakértelmed nő csak), vagy pl. a szívósság.
Fontos! Ha egy szakértelemmel nem
rendelkezel, akkor a szakértelempróbád sosem lesz sikeres, és "kinőni" sem
fog, akkor sem, ha használhatnád. Pl. ha beleesel egy csapdába, attól még nem kapod
meg a csapdaészlelés szakértelmet. Sőt, pl. a lőfegyvereket egyáltalán nem is tudod
használni (bár beKF-elheted), ha nem rendelkezel lőfegyver szakértelemmel. Ha egy
szakértelemmel nem rendelkezel, hiába kapsz mindenféle varázslattól,
varázstárgytól pluszokat rá, a képesség továbbra is nulla marad.
12.7. Szolgák morálja
Egy szolga morálja a következő
dolgoktól nőhet: győzelem a harcban (2 x részesedés lélekenergiából/5), első
ajándék (az élelem nem számít) a fordulóban (érték), evés (+jóllakottság/2), gyógyítás templomban
(+5%).
Egyszerre a szolga morálja max.
50%-kal nőhet, és ha jóllakottsága 60% alatt van, akkor a morál nem nőhet a
jóllakottság+25% fölé. A szolgáid nem esznek meg velük azonos fajú torzszülöttet.
A következő dolgok csökkentik a
morált: elájul a harcban (20%-meggyőzőkészség), vele azonos fajú ellenféllel kell
harcolni (10% minden ilyen ellenfél után, és kalandozóval való harcban nem számít,
tehát nincs morálvesztés, ha a másik játékosnak is ugyanolyan szolgája van), ha egy szolgád elhagy, vagy kirúgod, akkor minden másik szolgád morálja 15%-al csökken!
Kör végén 15% mínusz meggyőzőkészség (ha jóllakottsága 50% alatt van, 35% mínusz
meggyőzőkészség). Ha meggyőzőkészséged 15 fölött van, a morál ilyenkor nőni
fog! Bizonyos szörnyek morálja (pl. Thargodanok) nagyobb mértékben csökken
körönként.
12.8. Varázsitalok
Előbb-utóbb találni fogsz
varázsitalokat, sőt, azt is megtanulod majd, hogy kell őket elkészíteni. A
varázsitalok némelyike harcban is használható. Pl. a tűzlehelet itala +15
tűzleheletet ad egy harc időtartamára. Mivel a varázsitalok korlátozott számban
állnak rendelkezésedre, nem fogod őket automatikusan nyakra-főre inni. Ezért ha a
varázsitalokat tudatosan akarod használni, nem árt a használatukat a harci programmal
beállítani (pl. HP 3 53 15 28, azaz, ha 28-as ellenféllel találkozol - akit
egyébként igen nehéz közelharcban eltalálni - megiszod a tűzlehelet italát), vagy
valamelyik TV listádba berakni. Bármilyen parancsnál, ahol varázslatot adhatsz meg
paraméternek, írhatsz varázsitalt is, a program minden szempontból ugyanúgy kezeli
őket. A varázsitalok szintje 6, hacsak az enciklopédia mást nem ír.
12.9. Nem lopható tárgyak
Az követkző tárgyakat nem lehet ellopni, eladni, aukcióra felrakni: őskő, varázskő, időkristály, garling kristály, fekete dukát. Ezeken kívül természetesen van pár egyéb, nem lopható tárgy is, főleg olyanok, amelyek elvesztése nagyon negatívan érintené a játékost.
Létrehozás: 2003. szeptember 14. 12:02:14 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:20 | Nyomtatási forma |
|