Ősök Városa II. Szabálykönyv - 10. Harci programA harci programok kétségkívül az
ŐV legbonyolultabb része. A harci programok segítségével pontosan meghatározhatod a
viselkedésedet a harcban. Kezdetben nincs rá szükséged, mert a számítógép mindig
megpróbálja a lehető legoptimálisabb, az ellenfélnek legnagyobb kárt okozó
cselekvést választani.
A harci programok egy olyan hiányt
próbálnak pótolni a játékban, amelyet a tapasztalt, veterán játékosok
előbb-utóbb megéreznek. Ennek ellenére, ne bonyolódj beléjük túlságosan, nincs
szükség rá, hogy minden fordulódban 10 parancson keresztül módosítgasd a harci
programodat. A HP-t CSAKIS akkor használd, ha úgy gondolod, hogy egy harcban a
karaktered nem azt tette, amit szerinted tennie kellett volna. Ekkor készíts olyan harci
programot, hogy a karaktered ugyanazt a hibát még egyszer ne kövesse el. Tapasztalatunk
szerint a harci programra annak, aki még nem tud varázsolni, egyáltalán NINCS
SZÜKSÉGE.
Fontos: Igaz ugyan, hogy ha a
fordulódban programhibát észlelsz, lehetőséged van arra, hogy reklamálj. A Harci
Program azonban annyira összetett, hogy lehetetlen most azt mondani, mindig és minden
szituációban pontosan a kívánságaid szerint fog működni. Ha tehát úgy gondolod,
hogy egy harcban a karaktered nem pontosan úgy cselekedett, mint ahogy elvártad volna,
azaz a HP nem elvárásaid szerint működött, reklamációra, a forduló
újratápláltatására sajnos nincs lehetőséged, de persze ebben az esetben szívesen
fogadjuk javaslatodat a HP algoritmus jobbá tételére.
Nos, ha még mindig nem sikerült
elijeszteni, lássuk a HP-t! A harci program kicsit hasonlít egy igazi programhoz, de a
megértése azért valamivel egyszerűbb, főként a megadott példákon keresztül. A
harci programodat tetszőleges számú HP (Harci program) paranccsal állíthatod össze.
Egyszerre max. 50 HP parancsod lehet érvényben.
10.1. Harci program paraméterei
HP <parancs> <paraméter> <feltétel> <felt.
paramétere> [<prioritás>] [<további felt. paraméter>]
TVP költség: nincs
<parancs> és <paraméter>
lehetséges értékei:
- 1: Közelharc támadás.
<paraméter>-nek írj 0-t.
- 2: Támadás harci képességgel.
<paraméter> a harci képesség sorszáma, pl. tűzlehelet esetén 10.
- 3: Védekező varázslat felrakása.
<paraméter>, hogy melyik varázslatot akarod felrakni.
- 4: Támadó varázslat alkalmazása.
Paraméter ld. 3.
- 5: Lőfegyver használata. (Mindig a
KF-fel bekészített lőfegyvert használod, paraméterre nincs szükség)
A lehetséges <feltétel>-ek és
paramétereik:
- 1-10: Ha a paraméter 0, a harc
ennyiedik körében ezt hajtsd végre. Ha a paraméter 1, a harc ennyiedik köréig
(beleértve még ezt a kört is) mindig ezt hajtsd végre. Ha a paraméter 2, a harc
ennyiedik körétől mindig ezt hajtsd végre. (5. PRI)
- 11: Ha ellenfeleid száma ugyanannyi
vagy kevesebb, mint paraméter. (15. PRI)
- 12: Ha ellenfeleid száma ugyanannyi
vagy több, mint paraméter. (15. PRI)
- 13: Ha ellenfeled galetki. (10. PRI)
- 14: Ha ellenfeled torzszülött. (10.
PRI)
- 15: Ha ellenfeled a paraméterben
megadott torzszülött v. galetki. (35. PRI)
- 16: Ha ellenfeled a paraméterben
megadott étkezésű ill. klán ill. szövetség tagja.
- 17: Ha ellenfeled rendelkezik a
paraméterben megadott speciális képességgel (auraészlelés szakértelem szükséges).
2. paraméterben (ez a HP 6. paramétere) megadhatsz egy min. szintet, a feltétel csak
akkor számít, ha ellenfeled az adott képességet legalább ilyen szinten birtokolja. (Varázslat megadásához a varázslat sorszámához adj hozzá +1000-et!)
(30. PRI)
Az ismert képességeken kívül megadhatóak a szörnyek különleges képességei is. Az ismert képességsorszámokon kívül megadhatóak:
80: támadás
81: védekezés
88: hírnev
230: meglepetésből kezdi a csatát
231: immunis az egy célpontra ható varázslatokra
232: galetki nem képes megsebezni
233: jelenlétében nem használható animáció
234: immúnis az elemi varázslatokra
235: immúnis a szellemi varázslatokra
236: immúnis a nekromanta varázslatokra
237: fizikailag eltalálhatatlan
238: immúnis a bűzre
239: bűzgyulladást okoz
240: immúnis a roncsolásra
241: legendás teremtmény
301 ismert torzszülöttek száma
302 ismert tárgyak száma
303 ismert varázslatok száma
304 klán
305 táplálkozás
306 hősiességpont
307 legnagyobb lehelet
308 legkisebb lehelet
309 hányféle immunitása van
313 legnagyobb a lehelet és a végtagméretek közül
314 életkor
315 legkisebb immunitás
316 legmagasabb szintű támadó varázslat szintje
317 legmagasabb szintű szolga szintje
318 legmagasabb végtagra rakott harci képesség
321 legkisebb végtagméret
322 legkisebb végtagra rakott harci képesség
323 legkisebb végtag szakértelem
327 legnagyobb végtag méret
328 legnagyobb végtag szakértelem
Példa: HP 2 10 17 240: lehelni fogok, ha ellenfelem bőre nem roncsolható.
- 18: Ua., mint 17, de a feltétel itt
az, hogy az ellenfél a megadott képességet NEM birtokolja (ill. csak kisebb v. egyenlő
szinten birtokolja, ha használsz 6. paramétert).
- 20: Ha életerőd a paraméterben
megadott % alatt van. (40. PRI)
- 21: Ha életerőd a paraméterben
megadott % fölött van. (20. PRI)
- 22: Ha van olyan ellenfeled, akinek
az ép-je a paraméterben megadott érték alatt van, vagy azzal egyenlő, akkor ezt a
parancsot fogod végrehajtani, az ellen az ellenfél ellen. (25. PRI)
- 23 UA. mint 22, csak "ép-je
osztva a hátralevő körök számával." (25. PRI)
- 24: Ha az ellenfelek összerőssége
a tietekének a feltételben megadott százaléka fölött van. (10. PRI)
- 25: Ha az ellenfelek összerőssége
a tietekének a feltételben megadott százaléka alatt van. (10. PRI)
- 26: Ha közelharcban támad legalább
a paraméterben megadott számú ellenfél.
- 27: Ha ellenfeleden van a
paraméterben megadott varázslat. [Megjegyzés: a harci programod a harc során kétszer
kerül vizsgálatra, a varázslatok/lőfegyverek használatakor és a közelharcban.
Előfordulhat, hogy az első vizsgálat alkalmával nincs az ellenfeleden egy varázslat,
amely a közelharckor már rajta lesz.] (30. PRI)
- 28: Ha ellenfeleden nincs a
paraméterben megadott varázslat. (30. PRI)
- 31: Ha a paraméterben megadott
számú, vagy több hulla van a csatatéren. 2. paraméterben (ez a HP 6. paramétere) megadhatsz egy
számot, a feltétel csak akkor teljesül, ha a hullák rezisztenciáinak átlaga ennyi, vagy kevesebb.
Pl: HP 4 32 31 3 90 30
Ha a hullák száma 3 vagy több, és rezisztjeik átlaga 30 vagy kevesebb, akkor animáció varázslat (90-es prioritással).
A varázslatokat természetesen csak
akkor fogja a program használni, ha van értelme elmondásuknak. Pl. hiába adod meg a
harci programban, hogy a 2. körben mindenképp elektromos kezet akarsz lőni, ha nincs
legális célpont.
10.2. Prioritás
A parancsoknak ún. prioritása, azaz
fontossági sorrendje van. A parancsok prioritását a fenti listában, zárójelben
láthatod (pl. 30. PRI). A harci program végrehajtásakor a számítógép mindig a
legnagyobb prioritású parancsot fogja választani azok közül, amelyeknek teljesül a
feltétele. A parancs prioritását te is definiálhatod, az 5. paraméterben. Ha egy
parancsnál nincs feltétel és prioritás megadva, akkor ott a prioritás 1 (tehát csak
akkor használod, ha semmilyen más értelmes dolgod nem lenne).
10.3. Harci program törlése, módosítása
Ha a harci programba újabb sort akarsz
beszúrni, egyszerűen csak adj ki egy újabb HP parancsot. A HP parancsok sorrendje
lényegtelen, úgyis a prioritás számít. Ha törölni akarsz egy bizonyos HP programot,
add ki még egyszer, teljesen ugyanazokkal a paraméterekkel. A HT paranccsal
rugalmasabban törölhetsz, paraméterei megegyeznek a HP parancséval. Pl. A HT 0 0 0 0
50 törli az összes, 50-es prioritású parancsot. A HT 1 parancs törli az összes
közelharc parancsot. Az HT 1 0 0 0 50 törli az összes 50-es prioritású közelharc
parancsot. A 0 paraméter itt jokert jelent, tehát bármi lehet a paraméter,
a HT törölni fogja. Az üres HT tehát az összes harci programsort törli.
Egy harci programsor prioritását
módosíthatod, ha a HP programsort újra kiadod azonos paraméterekkel, csak a prioritás
különbözik. Ha egy sor más adatát akarod megváltoztatni, először ki kell
törölnöd, majd ismét kiadnod.
10.4. Összetett harci parancs feltételek
Azt gondoltad, hogy a harci programok
már így is elég bonyolultak... Nos, teljesen igazad van, de lehet őket még tovább
bonyolítani! Erre szolgál a Harci Program Feltételek: HF parancs. A HF parancs 1. és
2., majd 3. és 4., majd 5. és 6. paraméterei ugyanolyan feltételek lehetnek, mint a
normál HP parancs 3. és 4. paramétere. A HF parancsot mindig közvetlenül egy HP
parancs után add ki, és az 1. feltétel 10-nél nagyobb kell hogy legyen (a program csak
így tudja a HF sort a HP-től megkülönböztetni). A HP parancsban megadott
tevékenységet akkor fogod végrehajtani, ha nemcsak a HP-ban megadott feltétel, hanem a
HF-ben megadott összes feltétel is teljesül. Példa:
HP 2 10 17 16 50 6 (Tűzleheletet
használok, ha az ellenfélnek legalább 6-os szintű tüskés bőre van)
HF 13 0 18 18 21 30 (és ellenfelem
galetki, és nem birtokolja a tűzimmunitás képességet, és életerőm legalább 30%.
Mindennek a prioritása 50.)
Egy HP parancshoz csak egy HF parancsot
adhatsz ki. Ha egy HP parancsot törölsz, akkor automatikusan törlöd a hozzá tartozó
HF parancsot is. Egyszerűen szólva, a HP és HF összetartoznak, együtt kell őket
kiadni és törölni. A HF is a helyet a rendelkezésre álló 50 HP parancstól foglalja,
tehát ha minden HP parancsodhoz HF is tartozik, akkor összesen csak 25 ilyen parancsod
lehet érvényben.
Figyelem! A 13-18, 22-23, 27-28
feltételek teljesülésekor a program rögtön egy ellenfelet is választ, ilyenkor a HE
parancsot nem veszi figyelembe. Ha egy harci parancsnak több feltétele is van, amely a
fentiek közül kerül ki, akkor a választott ellenfél az lesz, amely a feltételek
mindegyikének megfelel.
10.5. Példa a harci program használatára
Mogul ősúr a következő
varázslatokat ismeri:
#10. energiatüske 10-es szint
#12. tűzgolyó 7-es szint
#13. jégcsóva 10-es szint
#29. életszívás 6-os szint
#143. elektromos fal 8-as szint
Ezenkívül 7-es savlehelete van,
birtokolja az auraészlelést, és HE 1 parancsa van érvényben.
TV listája:
TVSZ 500 (Mindenkire az 1. listát
használja)
TV 1 10 12 13
HP parancsai:
HP 4 29 22 10 80 (életszívás, ha az
ellenfélnek 10 v. kevesebb ép-je van, 80-as prioritás)
HP 2 12 17 24 90 20
HF 11 1 (ha csak egy ellenfél van, és
annak rezisztanciája 20 v. több, savlehelet alkalmazása, 90-es prioritás)
HP 4 143 18 21 95 6
HF 12 3 (ha van legalább 3 ellenfél,
akinek az elektromos immunitása 6 vagy kevesebb, elektromos fal használata, 95-ös
prioritás)
Hogyan fog Mogul különböző
szituációkban viselkedni?
1. Ellenfele egy galetki, akinek nincs
semmilyen immunitása, és a közelharcot kedveli.
Mivel a HP feltételek közül egy sem
teljesül, a program a TV listából választ. Az energiatüske sebzésének várható
értéke 15, a tűzgolyóé 14, a jégcsóváé 35, de ez utóbbit csak közelharcban
lehet használni. Tehát az első körben Mogul energiatüskét fog lőni.
A második körtől, amikor a galetki
közel jött, Mogul minden körben jégcsóvát lő, kivéve, ha ellenfelének ép-je 10
vagy kevesebb, ekkor kivégzi életszívással.
Ha az ellenfél galetki a távolharcot
kedvelné, Mogul végig energiatüskét lőne, és ennél bizony jobb lenne, ha Mogul az
első körben odamenne hozzá, és utána végig jégcsóvát dobálna. Azonban azt
kitalálni, hogy az ellenfél mit fog az első körben csinálni, még a harci programunk
segítségével sem lehet. Beállíthatjuk, hogy ha ellenfelünk egy szál galetki, akinek
a jégimmunitása alacsony, akkor az első körben odamegyünk hozzá (HP 2 12 18 20 50 6,
HF 13 0 1 0 11 1) de persze ez a HP akkor is végre fog hajtódni, ha ellenfelünk
magától is odajönne hozzánk az első körben.
2. Ellenfele három elektromancer
(magas elektromos immunitással rendelkező lények).
A HP feltételek közül az egyik sem
teljesül, így a program a TV listából választ. A tűzgolyóval 3x14=42 ép-t tud
sebezni, ez a legtöbb, ezért ezt választja.
A második körben az elektromancerek
varázsolnak. Mivel továbbra is távol vannak, újabb tűzgolyó repül, és ez a
következő körökben is így folytatódik.
3. Ellenfele egy galetki, akinek nincs
immunitása, és a galetkinek van két szolgája, egy mélységi gnóm (magas
rezisztancia) és egy harci törpe (magas rezisztencia és jégimmunitás).
I. kör. A harci program feltételei
közül teljesül az elektromos falé és az életszívásé. A kettő közül az
elektromos falé a nagyobb prioritású. Ha van érvényes HP parancs, a TV listát meg
sem vizsgáljuk, tehát függetlenül attól, hogy az elektromos fal vagy a tűzgolyó
sebez többet, az elektromos falat használjuk. A galetki és a törpe odajön
közelharcban támadni (sebződnek az elektromos faltól), a mélységi gnóm energia
tüskét lő Mogulra.
II. kör. A HP parancsok közül az
elektromos fal teljesül, de csatánként csak egyet rakhatunk fel, ezért a másik
érvényes HP parancs hajtódik végre, az életszívás. A program ugyanis talál egy
ellenfelet, akinek ép-je 10-nél kevesebb, ez a gnóm. Tehát ebben a körben
kivégezzük a gnómot az életszívással. A galetki és a törpe tovább püfölik
Mogult.
III. kör. Most egyik HP feltétel sem
teljesül, tehát a TV listából választunk. A tűzgolyó csak távolra hat, marad az
energiatüske és a jégcsóva. A jégcsóva sebzése sokkal több, és a HE 1 miatt
ellenfélnek a galetkit választjuk, aki ki is fekszik a jégcsóvától.
IV. kör. Mivel már csak a törpe
maradt, teljesül a feltétel, hogy legfeljebb 1 ellenfél, akinek a rezisztanciája 20
vagy több. A harci programnak megfelelően savleheletet alkalmazunk, és kivégezzük a
törpét.
A fentiekben minden kiválóan
működött, kivéve, hogy talán a II. körben nem a leggyengébb ellenfelet kellett
volna életszívogatni. Ebből okulva, ki lehet egészíteni az életszívást pl. azzal,
hogy "és csak 1 ellenfél van". Vagy az is jó megoldás, ha tudván, hogy
közelharcban a jégcsóva a leghatékonyabb, beállítunk egy HP sort, amely a jégcsóva
használatát diktálja, ha az ellenfél jégimmunitása egy adott értéknél kevesebb
(ld. 1. példa). Ebben az esetben már a II. körben kilőttük volna a jégcsóvával a
galetkit, aki nyilván többet sebzett egy kör alatt ütéssel, mint a mélységi gnóm
két kör alatt energiatüskével, tehát ez utóbbit ráért volna a III. körben
elintézni.
Létrehozás: 2003. szeptember 14. 12:01:45 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:20 | Nyomtatási forma |
|