Vissza a Főoldalra
 

Újdonságaink
Előkészületben
ÁSZF
Adatvédelmi tájékoztató
A pontgyűjtésről
Akciók
Beholder könyvek (Lista)
Más kiadók könyvei (Lista)
Kártyacsomagok (Lista)
Magazinok (Lista)
Játék-kiegészítők (Lista)
Puzzle játékok (Lista)
PC játékok (Lista)
Társasjátékok (Lista)
Dobókockák (Lista)
Keresés a termékek közt
Chat, üzenõfal
Íróink
Sorozataink
Ajánlók, kritikák, ismertetők
Könyvrészletek
Fantasy borítóképek
Sci-fi borítóképek
Könyv toplisták
Fórumok
Szavazások
Bevásárló kosár
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa menü – Druidák október 15.
Alfa menü – Boszorkányok október 15.
Alfa menü – Tengeri rablók október 15.
Alfa menü – Mágusok október 15.
Alfa menü – Felfedezők október 15.
Alfa menü – Kereskedők október 15.
Zén Legendái: Varázslatok szeptember 21.
A pillanat képe
Szithani látkép
Küldd el képeslapként!
A mesés Szithan birodalom fővárosának (ahol az emberélet olcsó, de az elefántcsont drága) látképe egy nemesi palota erkélyéről.
Nézz szét a galériában!
Termékismertető - Alfa menü – Druidák
Termékismertető - Alfa menü – Boszorkányok
Termékismertető - Alfa menü – Tengeri rablók
Termékismertető - Alfa menü – Felfedezők

A lista folytatása...
Kaland-Játék-Kockázat (157)
Könyv adás - vétel (623)
Hannibal (4)
Megújult webbolt (14)
Részvétnyilvánítás - Böszörményi Gyula (2)
Alanori Krónikát vennék (61)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Draftoljunk!

Ezúttal egy méltatlanul elhanyagolt játékformát fogunk szemügyre vennie, a draftot, vagy válogatós verenyt. Igen ritkán kerül elő, többnyire a Nemzeti Bajnokság döntőjében találkoznak először vele a játékosok, pedig nagyon élvezetes játékforma és mélyíti az ember stratégiai érzékét.

Aki esetleg nem ismerné; a játék szabályai a következők: leülnek a játékosok egy asztalhoz (érdemes nyolc embert összeszedni ehhez, ha kicsit kevesebb az nem baj, de ha többen vagytok, akkor érdemes két draft asztalt csinálni), 3-3 bontatlan paklival (vagy 2 alapcsomaggal). A draft kezdetekor mindenki kibontja a pakliját kiválaszt belőle egy lapot (amit csak ő lát) és a paklit továbbadja. (Ennek irányát előre meg kell beszélni és ez új paklinként változik). Ezután mindenki kiválaszt egy lapot a frissiben megkapott pakliból, majd azt is továbbadja; egészen addig, amíg el nem fogy a pakli. Célszerű a paklikat egyszerre (vezényszóra) továbbadni, nehogy kavarodás legyen. Amíg nem fogyott el az összes lap, addig nem nézheted meg, miket választottál, csak két bontás közt ellenőrizheted. Az összeszedett lapokból kell egy négy színű, minimum 35-40 lapos paklit összeállítani (a minimum lapméretet is előre tisztázni kell, 3 csomaghoz én a 35-öt a két alappaklihoz a 40-et javaslom). És ami a legizgalmasabb, ezúttal nem érvényes a lapkorlát, egy lapból akár 7-et is használhatsz!

Kevésbé ismert formája a Rochester draft, ahol a játékosok nem egyszerre bontják ki a paklikat, hanem egyszerre csak egyet, amiből a lapokat láthatóan ki kell rakni az asztalra. Akié a pakli választ egyet, utána a soron következő játékos, egészen az utolsó játékosig, aki kettőt választ, majd megfordul a kör. És így tovább, amíg el nem fogy az összes pakli.

Talán kicsit szomorúan hangzik a szükséges paklimennyiség, hiszen senki sem ránt elő csak úgy 24 bontatlan paklit a hecc kedvéért. Ha az ismerősök között sok a versenyjáró, és már réges-rég megvannak a gyakori-nem gyakri lapok, akkor érdemes a nyeremény paklikat érintetlenül (a ritkák kiszedése után :)) elrakni, és amikor összegyűlt elég, akkor már le is lehet ülni játszani. A ritkákat akár ki is hagyhatjátok, de akinek elég nagy a gyűjteménye, az be is rakhat minden pakliba 2-2 random ritkát. Csak aztán ne felejtsétek visszaadni őket.

Ha épp nem áll rendelkezésre ennyi pakli, de játszanátok akkor marad a cipősdobozos megoldás; a régóta gyűlő gyaknemgyakokból is remekül lehet draftolni. A legegyszerűbb, ha mindenki kap háromszor 22 lapot - ez ugye eléggé érdekes eredményeket szülhet, hisz könnyen lehet, hogy véletlenül 10 Pikkelyes Ptog vagy valami hasonló szemét jut egy pakliba, vagy a lapok háromnegyede fekete. Nem árt tehát, ha jó alaposan összekeverjük a doboz tartalmát, ha van türelmünk hozzá, még meg is szűrhetjük és a leghaszontalanabbakat kihajigáljuk. Ebben a cipősdobozos megoldásba szerintem az a legjobb, hogy így lehet játszani rég elfeledett és sosem látott lapokkal, melyek akár adott esetben jól is működnek. Persze elég nehéz lenne ehhez stratégiát kitalálni, ez csak a móka kedvéért jó.

Kanyarodjunk vissza inkább a normális drafthoz, ahol kiszámítható, hogy milyen lapok is találhatóak a csomagban. Itt már komoly a taktikázási lehetőség; ahhoz, hogy igazán sikeresen draftoljon az ember, alaposan ismernie kell az adott kiegészítő(k)ben megjelent lapokat. Ismerni kell, hogy melyik színnek milyen lapjai vannak, melyek a legerősebb gyakori lapok (hiszen gyakoriból lesz a legtöbb). Ami a legjobb az egészben, hogy akár igen komoly koncepciókat is össze lehet szedni, ha elég ügyesek vagyunk. És itt nem kell semmi kemény összeállításra gondolni, pl. Végzetúr drafton egy koncepció volt a mérgező deck, pedig csak Ördögpók, Spektrális skorpió, Sheran ékköve és Méreghullám volt hozzá. Ezek közül a skorpió az egyetlen, ami önmagában is használható lap, tehát a többi mind nálunk fog kikötni, ha ráállunk. És itt el is jutottunk egy fontos észrevételhez: drafton néha a lappangó koncepciók a legjobbak, hiszen senki se szedi őket, ezért az összes lap eljut hozzánk. Persze kérdés, hogy mennyire tudunk majd érvényesülni a nagy halom szeméttel, amit összeszedtünk, hiszen nem véletlenül nem szedi senki se az Ördögpókokat...

Vannak a triviális koncepciók, pl. a végzetúr pakli. Itt már problémásabb lehet a helyzet, hisz egyértelmű mindenki számára, hogy jó az összeállítás, és biztosan többen is rá fognak majd menni, így előfordulhat, hogy az első 5 lap után ott állunk, hogy nem jön többé lap az áhított paklinkhoz, és a játék elején elengedtünk pár spoilert a koncepció kedvéért. Ez akár elég lehet ahhoz is, hogy esélytelenek legyünk a drafton; hisz amikor mások tápokat szedtünk ki, nekünk önmagukban játszhatatlan hulladék jutott. Épp ezért azt javaslom, hogy amíg tehetjük vegyük ki a spoilereket, legyen bármiféle előre kitalált elképzelésünk. A spoilereknek a koncepciózus paklikba is jól jönnek

Szinte minden drafton van két örök koncepció: a kontroll és a horda. Ha semmi konkrétat nem kezdtünk el kiszedni, akkor marad ez. Ha csak úgy szedegetjük az általánosságban "jónak" tűnő lapokat, valami kontroll szerűséghez jutunk, ha meg csak vesszük ki a lényeket, abból lesz a horda. Persze itt is lesz pár kulcslap, amire szükségünk lesz, ezért érdemes minél hamarabb eldönteni, hogy merre is indulunk, hisz pl. lehet, hogy mire eldöntjük, hogy hordázni fogunk, már elfogytak a Robbanó birkák, ami pedig elég fontos lapja egy hordának. A draft sajátos jellege miatt könnyen lehet, hogy igazából nem mi döntjük el, hogy milyen színeket vagy koncepciót szedünk, hanem az ellenfelek, hiszen folyamatosan szedik ki ők is a lapokat, és nyilván ők is törekednek valami értelmesre. Épp ezért nem igazán érdemes kész tervvel megérkezni a draftra, kellőképpen rugalmasnak kell lenni, hogy a rossz helyzetekben is tudjunk valamit alkotni. Nem árt, ha még a legnevetségesebb kombókat is ismerjük, hátha csak az jut nekünk...

Ha van elég időnk (energiánk, kedvünk) rá, akkor a draft előtt szedjük ki egy táblázatba a kiegészítő(k) összes lapját és adjunk neki egy pontszámot (én 1-10 közt szoktam értékelni a lapokat). Ne feledjük ezek a pontok nem a lapok hagyományos erejét, hanem a draftkörnyezetben elvárt erejét reprezentálja! Pl. a Buborék drafton 10 pontos spoiler, pedig versenyen még sose láttam. Egy ilyen táblázat - még ha elsőre nem is lesz túl reális - óriási segítséget adhat a magasabb szintű játékhoz, hisz eleve átnézzük miatta az összes lapot (érdemes elolvasni őket újra, így előkerülnek ilyen apróságok, hogy pl. a Zafír végzetúr látja a láthatatlant, meg hasonlók). Az összesítésből ki fog derülni, hogy melyik színnek milyen lapjai vannak, pl. most a piros elég erősnek tűnt, annyira jónak, hogy már ez gyengíti az erejét, hiszen túl jó lapjai vannak, emiatt túl sokan fogják szedni, és senkinek sem jut sok lap belőle. Érdemes betanulni, hogy melyik színből mire lehet számítani játék közben, mikkel tud leszedni, milyen lapokkal tud lelőni, gyógyulni, stb.

Az egyik legfontosabb faktor a színerősség belövésében, hogy hány darab erős gyakorija van, illetve milyen gyakoriakból tudunk koncepciót alkotni.

A nemzeti bajnokság előtt csináltunk ilyen táblázatot de sajnos elveszett, így nem tudom most megosztani veletek.

Jó draftolás!

Baross Ferenc

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
(átlag: 5 szavazat alapján 9.8)

Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Draftoljunk!.

Létrehozás: 2010. szeptember 6. 11:48:05
Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:22
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.