Ősök Városa - Gyakori kérdésekHarcolhat-e több kalandozó együtt? Mozoghatunk-e együtt?
Az esetek többségében a karaktered egyedül veszi fel a harcot a szörnyekkel,
akárcsak a TF-en. Vannak ún. többszemélyes parancsok, mint pl. a Felnőtté
válás Ceremóniája, amikor egy parancs idejére több játékos összegyűlik,
és együtt végeznek el valamilyen tevékenységet (és ezen belül lehet harc
is). Vannak különlegesen erős ellenfelek, amelyeket csak több kalandozó
együttes összefogással tud legyőzni.
Van-e jellem az ŐV-ben? Vannak-e istenek?
Az Ősök Városában nincs jó/gonosz jellem, ami nagyjából ezt helyettesíti,
az a hírnév. A legtöbb tevékenységért jár több/kevesebb hírnév, sőt, van,
ami csökkenti. Nyilván egy hős magas hírnévre törekszik, egy tolvaj alacsonyra.
Bár istenek nyilván itt is vannak, mint minden fantasy játékban, a
kalandozók nem válhatnak ezek papjaivá, követőivé. A játékban ugyan vannak
papok, de ezek mind Nem-Játékos Karakterek. A vallás "helyett" vannak a
játékban a Klánok. Külön Klánja van a bárdoknak, a tolvajoknak, a tudósoknak,
stb. Ki-ki vérmérséklete és szerepjátékos beállítottsága szerint választhat
magának klánt. A klánoktól az isteni küldetésekhez hasonlóan feladatokat
kapsz, ezek teljesítése az egyéb jutalmak mellett a rangodat növeli. A
feladatok persze a klán stílusához illenek, egy tudósnak kutatnia, felfedeznie
kell, egy katonának harcolnia. Minden klán speciális képességeket ad tagjainak,
amelyek erőssége a rangtól függ.
Milyen térképen játszódik az ŐV?
Az ŐV-nek nincs egy, a TF-hez hasonló térképe, amelyen véletlenszerűen
indulnak a karakterek. Az ŐV helyszíne a Hegy, ahová az Ellenség elől a
túlélők elrejtőztek. Kezdetben minden galetki a Hegy első, ún. lárvaszintjén
lakik. A legtöbb parancs kezdetén elhagyod a barlangodat, és a parancs
végrehajtása után visszatérsz oda, tehát a TF-hez hasonló M parancs (amelynek
elrontásával az egész fordulód tönkremehet) itt nincs, csak az Ősök Csarnokában.
Ha különböző eseményeket, kalandokat találsz, a gép megad egy hivatkozási
számot. Ezután a Kaland elvállalása (K) paranccsal felkeresheted őket,
ha megadod ezt a számot. Más játékosok nem lophatják/vehetik el a te kalandjaidat.
Ha a karaktered fejlődik, egy idő után továbbköltözik a következő szintre,
és onnan már nem mehet vissza az előzőre. Az új szinten mindig újabb feladatok,
varázslatok, tárgyak, ellenfelek vannak. Kicsit úgy kell ezt elképzelni,
mintha a TF-en minden huszadik függőleges oszlopon lenne egy csatorna,
nem csak a száznegyvenediken.
Persze a térképezés örömétől sem akartam megfosztani senkit, az Ősök
Csarnokában kedvedre kutakodhatsz, felderíthetsz az M paranccsal, és minden
kör végén térképet kapsz a felderített részekről. Ha forduló végén az Ősök
Csarnokában vagy, akkor onnét automatikusan hazatérsz, tehát nem "felejted
benn" magadat.
Vannak-e fajok az ŐV-ben, vagy csak galetki lehetek?
Az ŐV-ben mindenki galetkit játszik, de azért van olyasmi, ami a fajoknak
megfelel: a táplálkozásod. Lehetsz rovarevő, piromád, tejivó, vegetáriánus
meg mindenféle egyéb, és persze a táplálkozásodtól függően különböző bónuszokat
is kapsz, akárcsak a különböző fajok a TF-en.
Mennyibe kerül? Hány napos a játékhét?
A játék ára ugyanannyi, mint a TF-en, a pontos árakat megtekintheted árlistánkon.
Az ŐV-n 7 naposak a játékhetek.
A játékban egy ronda szörnyet alakítok? Ez nem tetszik!
Azt hiszem, sok játékost megtévesztettek az egyik cikk mellett megjelent
illusztrációk. A karaktered nem egy szörnyeteg! A galetkik a kobuderákhoz,
alakváltókhoz stb. hasonló humanoidok, akiknek megvan a lehetőségük, hogy
testüket fejlesszék. Ha akarod, egy gyönyörű emberre, ha akarod, egy rusnya
trollra fogsz hasonlítani - a karaktered indításakor ugyanis megadhatsz
egy szöveges leírást magadról.
Lehet-e a játékban lopni?
Igen, bár a dolog kissé másképp zajlik, mint a TF-en. Olyan tárgyat
nem lehet ellopni, amiből az áldozatnak csak egy darab van.
Az ŐV ugyanolyan harcorientált-e, mint a TF?
Egy ilyen jellegű fantasy játékban kétségkívül a harc a legérdekesebb,
legösszetettebb, legváltozatosabb rész, úgyhogy nem fogom azt mondani,
hogy a harc a játéknak csak parányi százalékát teszi ki. Ennek ellenére,
van lehetőség rá, hogy csak minimális harcban vegyél részt, és rengeteg
egyéb érdekes dolgot is csinálhatsz. Nagyon sok olyan tulajdonság, képesség
van, amely fejlődése nem a harctól függ.
Pl. egy másik játékossal való találkozáskor a harc csak egy lehetőség
a sok közül, és a szakértelem verseny, sőt akár a barátságos beszélgetés
is lehet nemcsak békésebb, hanem hasznosabb is a karakternek. Emellett
régészkedhetsz, feltalálhatsz, muzsikálhatsz, vér nélküli kalandokban,
feladatokban vehetsz részt. De azért néha harcolnod kell.
Lehet-e több végtagom, leheletem?
Egyszerre több harcra alkalmas végtagod is lehet, és használhatod is
őket egyszerre. Leheletet is elsajátíthatsz többfélét, de közülük mindig
egyet fogsz használni.
Hogyan nőnek a képességek?
Ha meg akarod növelni egy képességedet, képességpontot kell elkölteni. Minél magasabb a képességed, annál többet.
Képességponthoz számos módon lehet jutni:
egyrészt a harcban szerzett lélekenergiával, másrészt feladatok megoldásával,
harmadrészt minden fordulóban kapsz kno-t (minél magasabb szinten vagy,
annál többet). Ezenkívül lehet a játékban ún. őskövet találni, ez használatakor
egy tulajdonságodat eggyel megnöveli, függetlenül attól, hányas volt.
Jöjjön a legterjedelmesebb highlight kérdés a rabszolgázásról.
Lehet egy játékosnak több karaktere is? Mi gátolja meg a rabszolgázást?
Természetesen egy játékos több karakterrel is játszhat. A rabszolgázás
mindig is egy bonyolult kérdés volt, és a TF-en a játék természetéből adódóan
nem volt kivédhető. Rabszolgázásnak hívjuk azt, amikor valakinek a másodlagos,
harmadlagos stb. karaktere nem normálisan játszik, hanem csak egy vagy
két erőforrás előállítására koncentrál, és ezeket valamilyen módon átjuttatja
a gazdinak. Igaz ugyan, hogy a gazda és a rabszolga együttes ereje ilyenkor
jóval alul fogja múlni az együttes erejét annak a két karakternek, amivel
egy másik játékos normálisan játszik, viszont a rabszolga fordulójának
elkészítése minimális időt igényel, és a karakter-karakter összehasonlításnál
a fordulószámot nézve a gazda erősebb lesz, mint a másik játékos karakterei
egyenként. Mondhatjuk persze, hogy ez is a játék egy lehetősége, sok módszer
van az érvényesülésre, és ez csak ez egyik, de mivel a legtöbb játékos
ezt nem érzi teljesen fairnek, az ŐV-ben megpróbálunk mindent megtenni ennek
megakadályozása érdekében.
A legalapvetőbb, hogy a tárgyátadás a szint boltosának felügyelete alatt történik.
Igen ám, csakhogy ilyenkor a tárgy a valós értékén cserél gazdát, sőt, általában az eladó
jóval kevesebbet kap érte, mint amennyit a vevő fizet. Az árrés a boltosé! A legfontosabb tárgyat,
az aranyat pedig ily módon nem lehet átadni. Az üzletelés másik módja,
az aukció túl népszerű és jó ahhoz, hogy kihagyjuk a játékból. Sajnos,
igen körülményes az aukció körüli visszaéléseket kivédeni, de a valós árhoz
viszonyított árkorlátozás és a 2 hetes várakozási idő mellett még egyfajta
spekuláns-figyelés is lesz az aukción.
A tárgyakkal való rabszolgázás tehát ki van védve, TVP-t, VP-t, ÉP-t,
KNO-t pedig nem lehet átadni (az ilyeneket termelő tárgyakat az aukció
és a bolt nem veszi meg).Rabszolgázási lehetőség még, amikor valaki a gyenge
rabszolgákkal támadja a gazda karaktert, és így próbál lélekenergiához
jutni. Szerencsére ez a dolog is számos eszközzel ki van védve, állítom,
hogy erre tényleg nem éri meg rabszolgát indítani.
Célom, hogy minél többféle interakcióra legyen a játékosoknak lehetősége,
de az is természetes, hogy ezen belül a legravaszabb játékosok megtalálják
a kiskapukat. Ennek ellenére úgy érzem, hogy a játékostársadalmat irritáló,
nyílt rabszolgázásra az ŐV-n nincs lehetőség.
Itt jegyezném meg, hogy néhányan rabszolgázásnak tarják azt, amikor
egy játékos több karakterrel játszik, mindegyiket igyekszik a lehetőségekhez
képest jól vinni, de emellett a karakterek kooperálnak - ha az egyiknek
van egy tárgya, amire neki nincs szüksége, de a másiknak igen, átadja,
eladja neki. Sőt, van a karakterek között egy kedvenc, és esetleg a legeslegjobb
tárgyak nála kötnek ki. Ez szerintem nem rabszolgázás, hanem a játék egyik
lehetősége, egy dimenziója, amely mindig fenn fog állni, amíg megengedjük,
hogy egy játékos több karakterrel játsszon. Tudom, hogy akinek csak egy
karakterre van pénze, így is morog, de nekik üzenem, egyik levelezős játék
sem verseny, ahol a legjobbnak kell lenned - csak az a fontos, hogy jól
szórakozzál. A karakteredet olyanéhoz hasonlítsd, aki ugyanannyi karakterrel
játszik, ugyanolyan fordulószámmal, mint te - ha mindenképpen hasonlítgatni
akarod. És a szóló játékosok is elérhetik azt, amit bárki más, ha sok másik
játékossal tartják a kapcsolatot, csereberélnek, üzletelnek - persze így
több időt kell rászánniuk a dologra.
Milyen karakterosztályok vannak az ŐV-n?
Az ŐV-n nincsenek külön karakterosztályok, azonban attól függően, hogy
melyik klánba tartozol, tevékenykedsz a körödben. Pl. a bárdok, tudósok
és katonák játékstílusa valószínűleg különböző lesz, de semmi sem tiltja,
hogy egy katona régészkedjen, vagy egy tudós zenéljen, de nyilván nem fogja
olyan hatékonyan csinálni, mint a megfelelő klán tagja.
Hogyan lehet a játékban követőket szerezni?
Bizonyos küldetések teljesítésekor szegődnek hozzád.
Mennyire fixek a küldetések?
Az épületekben kapott küldetések, a TF épületes küldetéseihez hasonlóan
fixek, azaz idővel kiismerhetők, bár elég sok van belőlük. Vannak azonban
véletlenszerűen generált küldetések - mint a TF-en a kihívás tornya - ezek
mindig mások és mások.
Mennyire igazodnak a játékban a feladatok a karakterem tudásához?
A játék tervezésekor megpróbáljuk megbecsülni, hogy egy adott ponton
mi az, amit egy karakter el tud érni. Lesznek nagyon könnyű feladatok,
lesznek nehezek, és lesznek, amire azt mondod: na, ezt az én karakterem
sosem tudja megcsinálni. Az ősök csarnokában szerintem semmiképp sem lehet
elakadni, a legtöbb akadály leküzdésére több mód is van. Ha túl alacsony
egy tulajdonságod egy próbához, megvesztegetheted a próbavezetőt, és ha
nem tudod megoldani a rejtvényt, elkölthetsz egy kno-t, hogy továbbengedjenek.
Miért nincs az ŐV-ben tapasztalati pont? Hogy vannak a karakter szintek?
Az ÖV-ben TP helyett képességpontok vannak. Ez a rendszer szerintem
még jobb is, mert itt a szerzett kno-kat rögtön a karaktered fejlesztésére
fordíthatod, míg a TP rendszerben csak szintlépéskor kapsz fix fejlődést.
Azt, hogy a karaktered fejlődik, itt is látod, mert a program állandóan
kijelzi a Galetki erődet, ami a tulajdonságaid és képességeid összege -
ami nem más, mint az elköltött kno, vagyis TP függvénye! Úgyhogy aki a
TP-ben akar gyönyörködni, és mással összehasonlítani, annak ott van a galetki
erő. Az ŐV-n a szinted egyszerűen az a szint, ahol élsz.
Mire jó a hírnév? Miért jó, ha egy tolvajnak alacsony hírneve van?
A hírnév egy abszolút táptalan képesség, semmilyen előnyt nem jelent
a karakterednek, legfeljebb annyit, hogy bizonyos küldetéseket csak akkor
kapsz meg, ha a hírneved elér egy határt. A hírnév szerepjátékos dolog,
minden szint és a hegy 20 leghíresebb karakterével történt események feljegyzésre
kerülnek. A játékosok minden fordulójuk elején a saját szintjükről kapnak
10 hírt, illetve a Hegyről is 10-et, hogy lássák, mi történik a játékban.
Azért jó, ha egy tolvaj nincs benne a 20 leghíresebb játékosban, mert
így ha lebukik, arról nem szerez tudomást az összes játékos a hírekből.
Hány képességpontot tud szerezni egy galetki egy fordulóban, az eddigi
tesztelések alapján?
Egyre többet! A kör végi képességpontokon kívül - ami az 1. szinten
3 - a csatákkal kezdetben összeszedhetsz 1-2 kno-t, a képességeid összesen
kb. 2 kno-nyit fejlődnek maguktól, és kaphatsz kno-t a teljesített küldetésekért
és klánfeladatokért. Pl. a 4. szinten már 6 kno jár körönként, a csatákkal
3-4-et kapsz, és a küldetésekért is több jár.
Van-e lehetőség a játékosok közötti összefogásra
Mivel az ŐV egy többszemélyes játék, természetesen sok ilyen lehetőség van.
Többszemélyes kalandok, mókás varázslatok, amelyek segítségével a játékosok egymást tréfálják meg, és
persze a galetkik saját szövetségeket hozhatnak létre, ahol szövetségi társaikkal összefogva kalandozhatnak, építhetnek szövetségi épületeket....
Mennyire durva a lopás az ŐV-n?
Csakis olyan tárgyat lophatnak el tőled,
amelyből egynél több van a birtokodban, így nem veszhetnek el a különleges
ritka tárgyak. Ezenkívül, ha a tolvaj lebukik, megküzdhetsz vele - persze,
van, hogy a tolvaj volt a jobb harcos, és ilyenkor ő nyer.
Mitől és hogyan függ az, hogy hogyan és mennyi lélekenergiát kapok?
Minden játékosnak és szörnynek van egy ún. harci erő nevű jellemzője.
Ez az alaptulajdonságok, harci szakértelmek, sebzés és hasonlók függvénye.
Az 1. szinten, ha egy veled azonos harci erejű ellenfelet győzöl le, 50%
lélekenergiát kapsz, ha egy feleolyan erőset, 25%-ot. Ahogy feljebb költözöl,
úgy nő ez az alap 50%, ezenkívül különböző varázslatok, képességek növelhetik
a kapott lélekenergiát.
Hogyan lehet a játékban új végtagokat szerezni? Hány végtagom lehet
egyszerre?
Végtagot az akadémián növeszthetsz 10 kno árán. Az 1. szinten 1, a
2. szinten 2, a 4. szinten 3, a 7. szinten 4, stb. végtagod lehet.
Az ŐV 7 napos játékhéttel üzemel a kezdetektől. Nem kerülnek e miatt
hátrányba a vidékiek?
Szerintem a posta sokat fejlődött az elmúlt években, de persze elkerülhetetlen,
hogy valaki néha lemaradásba ne kerüljön. Szerencsére, az ŐV-n igen nehéz
elrontani a fordulót, úgyhogy ha nagyon csúszásban vagy, meg fogod tudni
csinálni, hogy egyszerre több fordulót adsz fel. Igaz, nem egyszerre fogod
őket visszakapni - az ŐV-n egyáltalán nem lehet 3 napnál gyakrabban lépni.
Hány parancs lehet egy UL-en?
20 parancs, egy parancsnak max. 6 paramétere lehet.
Hogyan működnek a fegyverek az ŐV-n? Miért érdemes puszta manncsal
harcolnom, amikor fegyverrel is megtehetem?
A fegyvereknek fix sebzése van, míg a végtagod sebzését fejlesztheted.
Ezenkívül a végtag speciális képesség (mérgezés, vámpirizáció stb) csak
akkor működik, ha nincs a végtagban fegyver. Fegyvert akkor érdemes egy
végtagba venni, ha frissen nőtt ki, és még nincs kapacitásod a sebzésének
felnövelésére.
Ezenkívül érdemes pl. a magas tüskés bőrű lények ellen használni fegyvert,
ilyenkor ugyanis a tüskés bőr nem sebez.
Létrehozás: 2003. szeptember 14. 10:28:06 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:19 | Nyomtatási forma |
|