Szerkesztőség: honlap@beholder.hu Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci) Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5) Ha hibát találsz a honlapon: Írj nekünk!
Ősi Káosz paklibemutató: Thargodanok
A Thargodanok koncepciója mindig is a szörnykomponens használat és az agresszív hordázás volt, ez most sem változott. Viszont kiegészült még valamivel: több Thargodanon is van olyan kompenzáció és halálsikoly, ami lehetővé teszi egy kézben vagy gyűjtőben levő, a lapnál kisebb költségű Thargodan játékba rakását. Jelenleg még nem érett meg a játék arra, hogy nagyon drága lapok mindenféle reakció- és leszedésvédelem nélkül érkezzenek, mert ezek szinte garantáltan mínuszos lapok lennének. A Thargodanok ezt a problémát részben azzal próbálják megoldani, hogy a magas költséget elcsalják zanszilánkból, és a fenti trükkel. Persze ehhez szükséges, hogy a paklit nagyon eköré építsük: nem elég sok Thargodannal játszani, változatos költségűeket is kell használni, hogy ki tudjuk használni ezt a védelmet.
Ettől még az új Thargodanok továbbra is drágák, de a követő olcsóbbítás mellett nagy segítséget jelent az újrakiadott Hívó kürt (2024), és ha esetleg ez sem elég, megtámogathatja a paklit néhány Termik spóra is.
A pakli csúcsragadozója Prrankkh, a fővadász. 5-ös idézési költségével elsőre kijátszhatatlanul drágának tűnik, de ha jobban belegondolunk, a követővel 1. körben kérünk 1 csontot, a 2. körben pedig még 1 csontot vagy olcsóbbítást, akkor már a 2. körben ki tudjuk rakni, akkor is, ha nem húztunk se Hívó kürtöt, se Termik spórát. Persze ilyenkor az ellenfél még mindig kánterelheti, leszedheti, és csinálhat mindenfélét, lévén nem maradt erőforrásunk. Ha azonban megoldja, jó eséllyel ott lesz a kezünkben a 11 nagyobb Thargodan egyike, akit játékba rakhatunk. Ráadásul ha leszedéssel oldotta meg, akkor az azonnal kapott izomra még húzunk is egyet. Ha pedig nem foglalkozik vele (azért egy 6/6-os mágikus védelmű lényt elég nehéz hosszú távon ignorálni), akkor az általa játékba rakott fenyegetéseket a §¨
képességgel tudja kezelni. És ellene még az ilyen nagy, kijátszáskor semmit se csináló lények nemezise, a képesség elvétel sem működik.
Nézzük a többi Thargodant!
Trrantrox, a Főraktáros ő bár elsőre nem tűnik annyira jónak, mint a főnöke, némi tesztelés után úgy találtam, vele is megéri 3-mal játszani. Az a drágának tűnő költség nagyon olcsó (sokszor ki lehet rakni az 1. körben is), és 1 VP-t és 1 csontot rögtön vissza is tud adni, további pörgést lehetővé téve. Az elsőre pedig apróságnak tűnő képesség rögtön jobbnak fog tűnni, amikor átadjuk a kört, és ellenfelünknek a húzás fázisban 2 körre ledermed a lapja, amivel esetleg kezelni akarta a helyzetet. Chrrrox, a Próbamester a nevükért elnézést kérek, a Túlélők Földjén is így hívják őket :) Tesójával ellentétben ő azért nem adja vissza az árát, ezért ő még mindig drága, és a képesség elvétel le tudja blankolni, ezért csak 2-vel játszom. De az ellenfélnek muszáj megoldania őt, lehetőség szerint azonnal, mivel eég masszív sebzést tud kiosztani, emellett még húzgál is, gyorsan terminálni tudja a játékot.
A Fekete ikrek az a lap, amire a legtöbben azt mondanák, „csak sebez”, nem éri meg berakni a pakliba. Azonban vannak azok a paraméterek, ahol a „csak” sebzéssel is érdemes játszani. Egyrészt, brutálisan olcsó. A fenti 3 haverja ingyen ki tudja rakni (bár tény, hogy akkor csak egy fél iker lesz, jóval kisebb a hatékonysága). Potenciálisan 9-10 sebzést jelent körönként, és nagyon nehéz optimálisan megoldani: reakciódrágított, 1-2 izommal jön, és kettő van belőle. A §¨-s kánterelés pedig hab a tortán.
A roxatos Tridarkun (2022) végre beérett ezekkel a halálsikoly/kompenzációkkal. Ahhoz képest, amit tudott, ő is kicsit drágácska volt, de ingyen már megéri kijátszani. Ráadásul hogy egy halálsikoly/kompenzáció eredményeképp kerül játékba, akkor mi cselekszünk először, így még van alkalmunk a 2-3 izmot is rárakni. Lord Kortbax 2 VP-s varázslatkánterként irdatlanul drágának tűnik, de az olcsóbbításról most se feledkezzünk meg, sokszor 1-ért fog jönni, és előfordulhat, hogy a nagyobb Thargodanok vissza tudják hozni a gyűjtőből, utána pedig nem olyan egyszerű levakarni. Ha 1 vp és 1 zszs lenne a költsége, biztos, hogy 3-mal játszanék.
A Thargodan csontmester igazándiból csak egyszerűsége miatt lett gyakori, egy 1VP-s lap ami körönként húzgál inkább ritka szokott lenni. Prrankkh halálsikolyára persze nem őt akarjuk kirakni, de amúgy szeretnénk biztosra lenni, hogy a játék elején legyen 2 Thargodanunk a követő csontadáshoz, és vele nehéz erőforrás hátrányba kerül.
Említést érdemel még a Halálosztó, az ultra ritka Thargodan, de ehhez azért annyira nem könnyű hozzájutni, ezért nem raktam be a pakliba, de ha már van neked, nyilván érdemes kipróbálni.
További nem lény Chara-din lapok, amiket szerintem érdemes a pakliba használni: Baghar fétise (2021): Eleinte kicsit húzódoztam, mivel ő aztán biztos nem tudja a ráköltött lapot visszaadni. De minden pakliba kellenek ingyen lapok, még jobban tudja gyorsítani a terülést, és nagyon sokszor tud 5-öket sebezni, az ellenfélnek muszáj valahogy megoldania. Ylgoroth trükkje: Nem is kérdés, hogy egy ingyen lapleszedést (amit néha még egy 2. lényt is megold) használnunk kell, még akkor is beraknám, ha nem lenne Thargodan. Chara-din óhaja (2023): univerzális spoiler, nem igényel magyarázatot. A káosz igazi arca (2024): ld. mint előző, a Thargodan pakliban az a +1 zsz amibe kerül az óhajhoz képest legtöbbször semmiség. Thargodan maszk (2021): én ebből 1 db-ot használtam, volt aki azt mondta, ez felesleges a pakliba, de ha nem lenne a pakli így is 50 lap, lehet beraknék akár 2-t. Ylgoroth trükkjéhez hasonlóan ingyenes leszedés, de el is lehet húzni (drágítás ellen is ingyenes!). Persze előfordulhat, hogy nincs Thargodanunk játékban, de ez nagyon ritka.
Nézzük, mi legyen a pakli második színe! Az intenzív szörnykomponens igényben szerintem a legjobban a Termik spóra segít, ezért én Rhatt mellett tettem le a voksomat. A mellé rakott egyéb régebbi Rhatt lapok (Rhatt robajló dühe, Ganüid védelmező, Nagyobb ködszilánk) nem igényelnek magyarázatot. Az Ősi Káoszból 2 lap fért még be, igaz, csak 2-2 db: A sors keze: Erről a lapról megoszlottak a tesztelői vélemények. Nagyon ritkán valóban előfordul, hogy nincs rá elég VP-nk, de minden más esetben nyerte a meccset. Tiltakozás: A sikeres paklik egyik titka, hogy minél több ingyen lap legyen benne. Reakciókkal szinte mindenki játszik, ezért szinte sose lesz blank, ha meg mégis, el tudjuk húzni áramlásra. A Semmizés meg csak bónusz.
És itt jön a nyilvánvaló kérdés: miért csak 2 szín? A pakliban tuti lenne pár szuboptimális lap, amit ki lehetne cserélni egy harmadik szín top spoilereire, nem?
Amikor ezzel a paklival játszottam, akkor volt benne 3 Művészek céhe, meg persze Gyémántfésű, Sziréndal meg még 1-2 más lap is. Most, hogy már tudjuk, Művészek céhe nem lesz, ezeket a lapokat kihagytam, így pont 50 lapos lett a pakli. Mindenkit bátorítok, hogy saját szája íze szerint alakítsa, sok lehetőség van a 3. színre. A nem lény lapok közül ami kihagyható más spoilerek kedvéért a Thargodan maszk, A sors kezéből az egyik, meg talán a 2 Tiltakozás. A Thargodan lények közül is pár db kihagyható, de ezzel persze csökken az esélye, hogy a kompezáció/halálsikolyt ki tudjuk használni. Írjátok meg a fórumban, hogy ti milyen 3. színnel, lapokkal egészítenétek ki a paklit!
A teljesség kedvéért mellékeltem egy kiegészítő paklit is, ami lehetőség szerint próbál mindenféle fenyegetésre felkészülni (mező, drágítás, reakciók, törhető követők, dobatás, kevés lapos kezdés, jelzőtermelés) ezt mindenki ízlés szerint alakíthatja. Ha megnézitek, a pakli eléggé „termik-proof” azaz nem nagyon vannak benne kijátszáskori képességgel bíró lapok, így szükség esetén nyugodtan be lehet side-olni a laudáló-destruktív termik párost, hogy ellenfelünk életét megkeserítsük.
Említést érdemel még a tény, hogy a pakliban összesen 2 lap van, ami Tiltott mágián tiltott, a Nagyobb ködszilánk és a Rhatt robajló dühe, így aztán minimális módosítással tudunk belőle Tiltott mágiával is kompatibilis paklit összerakni!
Akárhogy is változtattok, érdemes ránézni a statisztikákra, mik a pakli erősségei / gyengéi:
21 db reakció van, ha a robajló düh kikerül, akkor az a 18 talán már kevés is, tehát mindenképp érdemes reakciót tölteni a helyére (akár további Tiltakozást és A sors kezét berakva).
Húzás a pakliban 16 db van, de ha másik húzó lapot akarunk rakni a Nagyobb ködszilánk helyére, szóba jöhet pl. a népszerű Vízfőnix, és akkor kánterként mellérakhatjuk pl. a Trikornist.
Az egyik stratégia, hogy ha van egy nagy Thargodanod, és mellé kompenzációként kirakható Thargodan, akkor azt próbáld mielőbb játékba hozni. Ha kint van egy Prrankkh vagy Chrrrox, akkor az ellenfelet akár szuboptimális cselekvésekre kényszerítheti, hogy ezeket próbálja asap megoldani.
A B terv amikor a játék elején próbálunk gyorsan erőforrás előnyre szert tenni, csontokkal, csontmesterrel, ködszilánkkal.
Kevésbé optimális húzásnál érdemes lehet várni, hogy kánterekkel tudjunk az ellenfél játékába beleszólni. Ilyenkor ha van egy Lord Kortbaxunk, akkor 1. körben nem csontot kérek, hanem olcsóbbítást, 1-1 vp-nél a reakciódrágítása miatt rá az ellenfél elég nehezen tud visszafogni. A sors kezére is érdemes manát tartalékolni, ha ki tudjuk játszani, jó eséllyel jelentős előnybe kerülünk.
Ez tipikusan az a fajta aggró pakli, ahol érdemes a sebzést számolgatni, mielőtt pakolni kezdünk: meg fogsz lepődni, hogy mennyi sebzést tud bevinni egy körben, ha optimálisan cselekszel, főleg, ha behúztad a Fekete ikreket. Kivégzésnél ne feledd, hogy a Baghar fétisnek tudsz Thargodant áldozni, hogy újra lőj vele 5-öt!
A kapcsolódó fórumban várjuk a paklival kapcsolatos véleményeiteket!