Lapelemzés - Karnevál
A közelmúltban megjelent a legújabb Zén kiegészítő, a Karnevál, mely a karneváli hangulatot, mint témát igyekszik feldolgozni, méghozzá nem éppen gyenge kártyákkal. Lapelemzésünkben tízes skálán értékeljük a frissen érkezett lapokat.
• 10 pont - Megkerülhetetlen versenyspoiler, amely több top pakli alapja lesz
• 9 pont - Kiemelkedő lap, sok helyre befér majd, vagy győzelemesélyessé tesz egy koncepciót
• 8 pont - Nagyon jó kártya, saját paklijába kötelező darab, de más deckekben is felbukkanhat
• 7 pont - Jó papír, nem feltétlenül miatta fogunk meccseket nyerni, de még bőven használható
• 6 pont - Nem kifejezetten nagy szám, de speciális formátumokon előtérbe kerülhet
• 5 pont - Közepes lap, a saját paklijában sem fog a jobbak közé tartozni
• 4 pont - Gyenge kártya, legfeljebb drafton vagy frissen bontotton juthat komolyabb szerephez
• 3 vagy kevesebb pont - Használhatatlan lap, bizonyára csak valamilyen gonosz összeesküvés folytán mehetett át a tesztelésen
Tűzijáték (10): Szó szerint tűzijátékkal indítjuk a lapelemzést, a Tűzijáték ugyanis az egyik legkeményebb lap, ami az elmúlt időkben megjelent a Zén kiegészítőkben. Dornodon a Mágusok alkonyát követően igencsak megerősödött, a szóban forgó azonnali pedig egy újabb nyomós indok lesz a piros szín minél gyakoribb használatára, a Tűzijátékban rejlő univerzális lehetőségek - legyen szó kivégzésről, a követőnk bevédéséről, vagy éppen három lény laphátrány nélküli kilövéséről - ugyanis több mint jók. Itt ráadásul még nincs vége, sőt, kis túlzással itt kezdődik csak a lap, a rá építő direkt sebző paklik ugyanis elképesztő pusztítást végezhetnek, A keresés lángjával ráadásul még elő is tudjuk rántani a paklinkból. A legdurvább párosításnak egyértelműen A fájdalom szépsége + Antimágikus rakshallion tűnik, hiszen itt a counterektől bevédve pörgethetjük rá az ellenfélre a sebzést, méghozzá hosszú távon varázspont-költség nélkül, de nyugodtan lehet próbálkozni a tűz paklival más narancssárga lapok (Dornodon követője, Zarknod börtönében, Korlátozás) mellett is.
Lenyűgözés (6): A Zén talán legerősebb új lapja után lássuk a "leggyengébb" új eresztést - azért csak idézőjelben, mert ha minden Zénnek ilyen lenne a leggyengébb lapja, mindenki boldog lenne. Túl nagy dolgot nem csinál, hiszen ténylegesen nem oldja meg a lényt, csak kikapcsolja, de mindezt legalább azonnaliként teszi, ráadásul a lapot is visszakapjuk rá a kör végén, így használhatatlannak semmiképp se lesz mondható. Van rajta ráadásul két ikon is, melyek közül a védekezés különösen csábító - ingyen már határozottan jó üzlet lesz kitolni valamilyen gonosz lényre. Lesznek egyébként esetek, amikor hasznosabb lesz, mint egy szimpla leszedés (egy életes lényre, vagy mondjuk egy A fájdalom urára sokkal jobb a Lenyűgözés), ezért ha hagyományos formátumon valószínűleg ritkábban is, korlátozott környezetben biztosan fogják próbálgatni.
Timera legyezője (7): Határozottan "vicces" működésű lap, aminek azért a képessége mellett sem szabad elmenni szó nélkül. A varázspont-termelés nyilván nem nagy cucc, de arra jó, hogy például első körben kirakva visszahozza az árát (ha más költségből tudtuk kirakni, akkor még előnyt is tud termelni). Az igazi finomság a lapvisszavétel, ami ugyan csak minőségi lapelőnyt jelent a dobással, de sok esetben ez is megfelelt a céljainknak - sőt, ilyen szempontból igazi hiánypótló lap, hiszen nagyon kellett már egy olyan kártya, mint amilyen például annak idején az Arany gugyola, a Mandulanektár vagy a Bűvös forrás volt, vagyis el lehetett neki dobálni a negyedik körös Az erős erejéket és egyéb szükségtelen lapokat. Én személy szerint úgy gondolom, hogy ez jelenleg még egy lenézett lap (ezért is az óvatos pontszám), de hosszú távon nagyot szólhat, hiszen a laphúzó erőforrásokat nagyon jó lesz vele minden körben kijátszani, ráadásul a többi hasonló funkciójú lappal ellentétben ez nem varázslatokra támaszkodó (adott esetben anti-mágiázó) paklikban is jól működhet! Ja igen, Timera pakliba van még egy apró képessége, ami időnként nagyot szólhat, de általában ott is a visszavétellel fogunk jobban járni.
Trükkös szirén (9): Azt hiszem nyugodtan kijelenthető, hogy a Mágusok alkonyában megjelent szirének népszerű újításnak bizonyultak, így nem kellett várni sokat az utánpótlásra sem - sőt, a Trükkös szirén a Szirén gésához hasonlóan könnyen odakerülhet a legtöbbet használt lapok táborába. A Tolvaj klántag annak idején igen népszerű lap volt, a legújabb cickós hölgyemény pedig talán az ő utódjának mondható leginkább: nem repül ugyan, de jóval nagyobb, és a lopható lapok spektruma is jóval szélesebb. Az ellenfél ezek után kétszer is meg fogja gondolni, hogy mit akadályoz meg a Techiánaflux-szal, de szinte bármilyen nem lény lapot szívesen át fogunk venni vele, ha éppen nincs semmilyen értékes lopható lény. Azt pedig azt hiszem mondani sem kell, hogy mire képes ez a kis trükkös vörös a többi szirén társaságában...
A karnevál hírnöke (7): Az "osszunk izmokat a lényeinknek" koncepció nem egyszer el lett már lőve, néhány kivételtől eltekintve azonban a legtöbb ilyen lap nem érte el a célját - leginkább talán azért, mert túlságosan nagy volt a költségük azon kockázatért cserébe, hogy önmagukban nem sok mindenre jók. A karnevál hírnöke megoldani látszik ezt a problémát, hiszen 1 VP már tényleg nem nagy ár, főleg úgy, hogy egy repülő lényt is kapunk mellé, amely akár építeni is tud ezután, de talán még jobb, ha felszúrja magát (visszaadja a lapot vagy a VP-t), és megszórja néhány élettel lényeinket. Utóbbi képessége miatt kicsit a Tanulságos meséhez hasonlít, ami egyben azt is mutatja, melyik pakliban fog a leghatékonyabban működni (Arochos), de kalandozók, illetve más hordajellegű paklik között is van benne potenciál.
A király bohóca (8): Egy másik Arochosos lap is érkezett a kiegészítőben, méghozzá egy igen komoly lény alapú manatermelés, amely kifejezetten A kétségbeesés hatalma pótlására született meg. A kitiltott lap fő problémáját (miszerint inkorrekt VP-előnyt csinál már az első körben) 2 VP-s költségével igyekszik kikerülni, és bár így kicsit hasonlít a Legfelsőbb papra, valójában sokkal jobb annál, hiszen az anti-mágia, a repülés, az ősmágia, a +1 ÉP, illetve (talán ez a legfontosabb) a laphúzás lehetősége mind-mind nagyon fontos extrák a lapon. Végtelen kombót, vagy gigantikus pörgést nem lehet mellette csinálni, ő inkább egy klasszikusabb, lénytápolós Arochos-koncepciónak igyekszik (újból) megágyazni, de nehogy azt higgyük, hogy csak a hordaparancsnok mellett fog felbukkanni, hiszen A kalandozók védőszentje, illetve Törpe-gnóm Glion mellett kiváló kezdés lesz az első körben, +1 varázspontot (no meg egy lényt) biztosítva számunkra az induláshoz.
Artagor, a zsonglőr (9): Sok apró képesség egy lapon - az ehhez hasonló kártyák nem mindig szoktak működni, Artagor azonban egy jófajta zsonglőrhöz méltó mód olyan dolgokra képes, amikre első pillantásra nem is feltétlenül gondolnánk. A legnagyobb potenciál egyértelműen a paklira visszatevős képességében van, hiszen gondoljunk csak bele, mennyire könnyen bezárhatjuk vele az ellenfelet a középjátéktól, rendre visszaadva vele a leggyengébb lapját - és mivel minden körben megtehetjük ezt (méghozzá nagyon olcsón), mi nyugodt szívvel visszarakosgathatjuk a leghasznosabb lényeinket, hogy aztán újból kijátszhassuk őket. Izmokkal különösen jól kombózik, hiszen ekkor kvázi rögtön vissza is húzzuk a kívánt lapot, de számtalan ehhez hasonló lehetőség rejlik még benne - kombósabb és kontrollosabb paklikban is viszont fogjuk majd látni, efelől biztosak lehettek.
Móka és kacagás (10): Bár nem sok telt el a megjelenés óta, nehéz újat mondani a kiegészítő "ritka" lapjáról, a Móka és kacagásról, már csak azért is, mert már az előzetesben is szerepelt. A Lassan járj!-as paklik számára maga lesz a messiás, melyek ezzel, illetve a Sötét mágiával felfegyverkezve már jóval nagyobb eséllyel vehetik fel a versenyt az ősmágiás gonoszságokkal, de összességében egy annyira univerzális erőforrásról beszélhetünk, hogy bizonyára úton-útfélen fel fog bukkanni - pláne akkor, ha Rhatt még inkább megerősödik, amire szerencsére már nem kell olyan sokat várni...
Pénznyelő (9): Szintén olvashattatok már az előzetesben a Pénznyelőről, melyről azt hiszem bátran mondhatjuk, hogy önmagában is hozhat némi változást a metagame-be, a sok semlegesítés miatt ugyanis egyre több pakli működik kontroll jelleggel - kontrollálni azonban úgy lehet csak hatékonyan, ha tartalékolni tudjuk erőforrásainkat. Na ez az, amit a Pénzgyelő nem enged meg, könyörtelenül elpusztítva az ellenfél féltve őrzött manáját és csontjait, semlegesítése pedig már csak hab a tortán, ami ráadásul nem is lapot fog, hanem forrást, így számtalan különféle dolgot (akár még egy áramlást is!) elcsíphetünk vele.
Az álcázás mestere (7): Úgy tűnik, hogy ez a nagy áttörések Zénje, hiszen a "védjük be a lényeinket a gonoszságoktól" is egy olyan vonal, amit a különféle próbálkozások ellenére ritkán sikerül csak jól elsütni. Az álcázás mesterének márpedig úgy érzem, hogy sikerült, leginkább annak köszönhetően, hogy már ő maga is védettséget élvez, ráadásul nem csak kiépülés előtt, hanem azt követően is van hasznos képessége, hiszen a láthatatlanság biztosításával akár kivégző lap is lehet - mindez korrekt méretek mellett.
Nektek melyik lapok tetszenek a legjobban a Karnevál felhozatalából? A kommentek között ti is megoszthatjátok velünk véleményeteket!
Csető Zsolt
Létrehozás: 2015. június 2. 14:29:49 | Utolsó frissítés: 2015. június 2. 14:45:20 | Nyomtatási forma |
|