Újra nyár, ami új nagykiegészítő megjelenését is jelenti. A Hódítások-Császárváros vonatkozásában ugyanazt a taktikát folytattuk, mint az előző ciklusban: az őszi kiegészítő egy új szabályt, illetve játékmechanikát hozott a játékba, a nyári meg inkább a klasszikusabb irányt viszi tovább. Emiatt a személyes véleményem az, hogy ez a kiegészítő valamivel erősebb is, mint ami ősszel megjelent, sok érdekes lap van benne. Hogy ezek mennyire jók, az mindjárt kiderül. A pontozásomon alapvetően nem változtatok, de azt nem hagyom figyelmen kívül, hogy fél év múlva a 11. kiadás kirotálásával nagyon meg fog változni a játékkörnyezet és ezt mi már érezzük. Ezért azt is figyelembe veszem, hogy egyes lapok a jelenlegi tesztciklusban miként működnek.
Az epikus követőkben általában van perspektíva. A most megjelent kettő szerintem jobban is sikerült, mint az az őszi társaik. Arakhné alapvetően a mérgező lényeket fogja erősíteni, méghozzá oly módon, hogy a méregtől sosem halhatnak meg. A sok méregjelző kifejezetten hasznos lehet, mert egy csomó mérgező lény méregjelző leszedésével működik, de a jelzők leszedésével helyettesíthető költségű varázslatokból is fog még megjelenni bőven. A tesztelés alatt annyira jól működtek a mérgező paklik, hogy (többek között) emiatt egy, a játékban lévő méregjelzők után sebző lényt le is szedtünk a listáról. E mellett a
képessége is hasznos, nem ad direktbe egy lapelőnyt, de a saját paklijában hasznos.
Erős lapok érkeznek már az elemzés elején. Ez a lap némileg ellentétes a tesztelési alapelvekkel, mert általában cél, hogy lapsemlegesítés kijátszási módú lapoknak ne legyen egyéb képessége, ez pedig elég erős képességgel rendelkezik, mellé az ütőereje is tekintélyt parancsoló. Ennek persze megvan az ára: elég drága, és nem lehet olcsóbbítani (ez a Kragoru és a Fókusz meglelése miatt is fontosnak tűnt). Ugyanakkor, ha játszunk olcsó, asztalon maradó lapokkal, a zanszilánk költségével lehet trükközni. Emellett Zarknodos paklikban és Lassan járj!-ban is rendszerint lesz rá keretünk, de a színtelensége miatt korlátozottabb környezetben szinte bárhol el tudom képzelni. Használjuk egészséggel!
Őrült enkala, az animátor (9): Ezt a lapot sokáig erősítgettük. Volt, amikor 3 lényt kellett neki áldozni, máskor gólemet kellett. Talán olyan is előfordult, amikor 3 gólemet, míg eljutottunk a jelenlegi verziójához, amiben viszont szerintem óriási perspektívák vannak. Talán az első olyan epikus, aminél fennáll az a helyzet, hogy még csak nem is muszáj játszani az adott altípussal, akkor is erős lehet. Ha sok olcsó semlegesítéssel, vagy cantrip lénnyel játszunk, akkor az áldozásukkal nagyon gyorsan termelhetünk 3 sokkal erősebb lényt, amik funkciójukból adódóan komoly előnyt is termelhetnek. Igaz, ebben az esetben a drágítását kevésbé tudjuk kihasználni, de még így is elég erős lehet. Ha pedig gólempakliként használjuk, még keményebb lehet. Tesztelésen egyébként nem nagyon szerettem ezt a fajta paklit, mert túlontúl algoritmus-jellegűnek tűnt, de ettől még az ereje egyértelmű. Nagyon sok kreatív elképzelést lehet bele vinni, csak nehogy az legyen vele, mint anno a Iustitiával, hogy van a csomó remek ötlet, aztán mindenki használta klasszikus kontrollként...
Burástya kitinágyú (5): Bontott versenyen szívesen szednék belőle akár 3-at is. Mivel az „X” nincs limitálva, nagykörönként fixen lő 4-et, vagy leszedhet két kisebb lényt, ez önmagában sem rossz, ha valahonnan jelzőket is le tudunk vele szedni, akkor meg még jobb. Hogy egyébként mennyire lesz erős, e téren már vannak kétségeim, az életkioltása talán ad neki esélyt. Kár, hogy csak saját lényről szedhetünk le jelzőt.
Burástya páncélmester (6): Szépen meg tudja erősíteni a burástyákat, ez tény, de így is maradtak bennem kétségek. A tesztelésen használt burástyás pakliknál az volt a tapasztalatom, hogy vagy az epikus követőjükkel nyertek, vagy pedig megpróbálták valami korlátozó szabálylap mellett kontrollálni az ellenfelüket. Előbbibe ez a lap teljesen felesleges volt, utóbbiba pedig nem igazán számított, hogy 1-2 körrel előbb ölünk-e vagy később. Szóval a jelzők miatti gyors ölés nagyjából felesleges volt. A jelzők levételével való kombókkal azonban akár még működőképes is lehet.
Burástya szaporítótelep (10): Megelőlegezem neki a legmagasabb pontszámot. Az eddig kiadott 1 nekronos, kör végi cantrip lapok nem váltották meg a világot (bár én szeretem őket játszani), de nekik közel sem volt annyira jó képessége, mint a Szaporítótelepnek. A játék igazából egyszerű vele, kitesszük, valahogy a gyűjtőbe küldjük (ez sokszor inkább zanszilánknak áldozásként történik meg), és a termelt jelzőkkel visszahozzuk. Ez utóbbi nyilván burástyákkal is jó volt, de láttam virulens Yathmoggal is kombózva, és mérgező lények mellett is. De ha ezek nem jönnének össze, akkor sem dőlt össze a világ, szinte semmit nem vesztettünk vele. És akkor még nem beszéltünk a Fertőzött gazdatesttel való kombójáról. Egyedül a nekronköltségére kell figyelni, a Gyémántfésű és a Sziréndal is a színében egyező, hasonló költséggel bíró lap, úgyhogy azért elfogyhat a pakli.
Burgling (7): A tesztelésen sokáig úgy működött, hogy nem csak saját maga áldozásával tudott duplázni. Úgy brutális volt, bármelyik pakliban másodpercek alatt oldotta meg az ölés kérdését. Így ebben a formájában lényegesen gyengébb, főleg a költsége miatt, de azért az esélyt megérdemli ő is. Most inkább a burástyák között érzem a helyét, ha van 3 Burástya kölykünk, akkor két lépésből nyer a Burgling, ez megéri azt, hogy 1-2-t használjunk belőle. Orglingok közé kevésbé hasznos, de azért 5-6 Kártevőt duplázni sem rossz üzlet azért.
Egokínzás (6): Izgalmas lap, de számomra óriási kérdőjel. Egyért leszedni lapot nem olyan nagyon rossz képesség, de a top paklikba ez nagyon kevés. De itt jön a trükk: bár ez a lap csak ideiglenesen, vagy késleltetve oldja meg az adott lapot, ezzel párhuzamosan egy komoly terhet tesz az ellenfélre: mind a varázspontját megritkítja, mind a terülését megakadályozza. Ez mind szép és jó, de többször belefutottam abba a tesztelés során, hogy rátettem a jelzőket az ellenfélre aztán jött egy jó kis Megszakítás vagy valami hasonló. És attól tartok, hogy a következő években ez egy nagyon releváns játékelem lesz, és ez rá fogja nyomni a bélyegét az Egokínzásra. De ne legyen igazam, próbálkozzatok vele!
Főnix tojás (3): Bontott környezetben el tudom képzelni, ott a komponens nem lesz gond, az sem baj, ha ad pár varázspontot, és ha kell, jönnek a fiókák. Ott kifejezetten erős a két feltámadó lény, viszont nagyon nem szeretnék túl sokat nekronozni, ez azért kérdőjelessé teszi a lapot. De nagyon nem bukhatunk vele.
Förtelmes burástya (6): Gyakori létére szerintem ez egy kifejezetten izgalmas lény. Olcsó, az antimágia miatt akár gyorsan lapelőnyt szállíthat, körönként egy jelzőt pedig garantáltan termel. Az aktivizálás leginkább Keltető mellett lehet jó, de az idei tesztciklusban kipróbáltam Mindentudó mellett is, és azért jó poén volt Nagyobb ködszilánkokat meg Kreátor Mutakristályokat felkelteni vele. Persze kérdés, hogy ezek a paklik mennyire lesznek erősek, de azért ne feledjük el teljesen ezt a lapot!
Kardfogú fülemüle (2): Ebben sajnos bontotton sem látok túl sokat. Ha le akarom írni az életútját, kijön, egyszer szinte biztos üt ötöt, majd meghal egy másik lény által. Van, amikor épp erre lesz szükségünk, de az az érzésem, hogy ez lesz a ritkábbik eset.
Leira, a fertőzött (8): Érdekes lény. Bár mostanában elkezdett tendálni a játék abba az irányba, hogy kijátszáskori képességek helyett
§• képességek legyenek, van bennem bizonytalanság, hogy vajon elértünk-e már egy olyan szintre, hogy egy direkt a
§• képességek elleni lap hatékony legyen. Szerencsére az új Leira itt azért nem áll meg, hiszen ha ez nem kell, van egy kis csábítása is, az pedig, hogy a gyűjtőből is visszaveszi magát (még ha elég drágán is), további lehetőségeket adhat olyan paklikba, amik az elhúzódó játékot szeretik. Szerintem fogunk vele találkozni a versenyasztalokon.
Léleksorvasztás (9): Csak azért nem adok neki 10 pontot, mert a kétszínűsége még akkor is sok esetben állhat útjába, ha egyébként két elég erős színről beszélünk. De ezt leszámítva nagyon jó lap. Bár 0-ra nem csökkenhet a költsége, legtöbbször épp úgy és annyiért reagál, hogy jó legyen. A játék elején szinte mindig kijön egyért, és mivel bármilyen lapot megfog, ez azért magában is elég komoly érv. A játék vége felé már ritkábban lesz ilyen olcsó, cserébe sokkal gyakrabban kijön a +1 lapot képessége, ami egy elhúzódó meccsen sokszor már hasznosabb. Szívesen bontjuk majd ezt a lapot.
Lélektranszportálás (7): A lap a Főnix születikhez hasonló képességekkel bír, így adja magát az összevetés. Ez ahhoz képest bármilyen lapot leszed, ősmágiás, és alapból adja a fiókát (ha adja), ami akár zanszilánknak is hasznos lehet végső esetben. Viszont cserébe a kirotálódó kék varázslat Semmibe lő, és akár ingyen is jöhet. Ez utóbbi nagyon nagy különbség, mert szerintem sokkal jobb, ha mi dönthetünk arról, hogy ingyen hozzuk ki izmok nélkül, vagy drágán, akár 3 izommal is, minthogy fixen 1 vp és 1 zanszilánk a költsége, ami azért ma még messze nem a legolcsóbb. Ezek miatt attól tartok, hogy inkább drágítások elleni kiegészítő lap lesz belőle.
Magányos harcos (6): Ezt a lapot még mindig leginkább Leah hordában tartom a legjobbnak, ott nem rossz 1-ért ötöket ütni, feltámadó módon úgy, hogy ha mondjuk leszedték a lényeinket, akkor kicsit drágít is. Sajnos máshova nem igazán érzem, erre a lapra talán jó lett volna még egy nekron, hogy Járj-kompatibilis legyen.
Mókamester (7): Azon lapok egyike, ami két teljes tesztcikluson végigment, mire megkapta a jelenlegi egyszerű formáját. Nyilván komoly pakliépítési kompromisszum kell hozzá, hogy igazán tudjon működni, de azért, ha ez összejön, megszolgálja az árát. Én a tesztelésen Mindentudó mellé használtam, és azért amikor a Manaregenerációt bedupláztam, ott már nem sok gondom volt a vp-vel. Ha meg más varázslat is volt nálam, akkor örömmel keltettem fel a Mókamestert is.
Múló jelenés (6): Jelenéssel megfogunk egy jelenést… hát na, a tüzet nem mindig vízzel kell oltani. Alapvetően egy korrekt kiegészítő lap főleg gyűjtőjátékra épülő paklik ellen, de az még kérdés számomra, hogy milyen környezetben lesz olyan jó ez a pakli, hogy egy ennyire direkt lap kell majd ellenük.
Révület (8): Nem túl olcsó lap, de hatékony, hiszen nagyon sokszor két lapot is meg tud oldani, mindezt úgy, hogy az életjelző egyik képessége ellen sem véd, egyik ellen a halálsikoly sem, és még lopni is lehet vele. Ebben sokkal több potenciált látok, mint a másik két kék leszedésben, leginkább a Zarknodos szabálylapok miatt.
Ryuku sárkány (5): Fókusz meglelésében szerettem, mert egy Fókuszálás után nagyon sokszor kijátszásakor és még a képességével is tudtam 1-1 lapot húzni, plusz ütött is nem keveset. Ezenkívül máshol nem nagyon tudtam használni pakliban, viszont bontott formátumon 1-2-t szívesen vennék belőle, mert ott az alapból cantrip lényt nem nagyon lehet hatékonyan megoldani.
Száguldó idő (8): Egyszerű, de mégis hatékony lap. Néhány játékos felfedezte magának a Hódításokban a Tudásszomjat, mint nem is olyan rossz lap, ami 1-ért kettőt huzat, köztük egyet azonnal, és semlegesíteni is nehéz. Ez a lap egyért kitéve ugyan gyengébb, mint a Tudásszomj (ez sem sűrűn fordul elő egy ritka és egy gyakori lap összevetésénél), de az igazi ereje a konfigurálhatóságában van. Ha nagyon kell a varázspont, akár szimplán kicserélhetjük, ha kicsit felhalmoztuk, akár 4 lapot is húzhatunk, ami könnyen meccset nyerhet. Ez így komoly potenciált jelent.
Szirén kincsvadász (8): Ha már a Csábító papnő hamarosan kirotál, itt az újabb életkioltós szirén. Ez azért gyengébb, mivel nem helyettesíthető a költsége, és a permanens lopást is erősebbnek tartom, mint a gyűjtőből visszavételt, de azért korlátozó szabálylapok mellett ez is tud erős lenni. Emellett van egy időpajzs védelme, bár én ezt most már gyengébbnek tartom a sima reakciódrágításnál, hiszen jelennek meg kifejezetten jó reakciók 2021 óta is…
Sziréndal (10): ...például a Sziréndal! Amikor a tendencia inkább az 1 varázspontos reakciók felé megy, akkor egy ingyenes verzió még komoly hátránnyal is elgondolkodtató lehet. Itt ráadásul nem is annyira komoly ez a hátrány, hiszen csak a következő körtől él, és egy kontroll jellegű pakli sokszor megteheti, hogy kivár még egy kört, így az egy lap nem lesz annyira zavaró. A 3 nekron már bosszantóbb lehet, de ha okosan (vagy Semmi mesterével) rakjuk össze a paklit, ebből sem lehet baj. A kiegészítő egyik legerősebb lapja.
Víziók (9): A régi óriási karriert futott be, és szerintem az új sem fog lemaradni. Akár el lehet indulni megint egy klasszikus „retro” vízió vonal felé is a Térfaló manaspórákkal, Szentségtelen kapuval meg a többi barátjával, de Vérfarkasok mellé sem rossz, ha nem a Járjas irányt vesszük alapul. De akár még valami céhes játékban is el tudom képzelni, hiszen mind a Sírrabló, mind a Kezdő tolvaj olyan lap, amit tud keresni. A körönkénti keresés pedig még speciális feltételek mellett is nagyon hasznos.
Ytheron, a pusztító (7): Újabb fúziós lény, ami a „3-ért nagy és ad némi lapelőnyt” vonalra épül. Fókusz meglelése pakliba adja magát, ott próbálgattam is. Jobban szeretem azokat a lapokat, amik húzatni is tudnak, de néhány ezekből is belefér. A két saját paklijában érdemes vele kísérletezni, bár lehet, hogy a 3 vp még sok lesz. Meglátjuk.
Angyali segítség (4): Bontott környezetben vicces lehet, nagyon könnyen termeli ki a 3 Kisebb angyalt, ami egyért több mint kellemes. Máshova nem érzem.
Angyalvár (5): Az előző kiegészítőkben is jelentek meg az angyaltermelő fehér építmények szép számmal, éppen ezért egy picikét én furcsán nézek erre az Angyalvárra, mert szerintem ez azoknál egyértelműen gyengébb. A fix építő és a kétszínűsége hátrány, de én a harci fázis elmaradásában sem látok annyi előnyt a mai játékban, mert riktán dől el az őrposztokban a mérkőzés. Ugyanez igaz a gyógyulásokra. Ha lehet választani, inkább a Tiszta lelkek városa, pedig az sem egy eget rengető lap.
Apró gömbvillám (4): Ezt is szívesen nyitom bontott versenyeken, mert vagy leszed egy kicsit nagyobb lényt, vagy ha nem kell azonnal, akkor egy kisebbet, de visszaadja a lapot. Több nem kell.
Brig Anti (7): Ez a lap sokáig úgy nézett ki, hogy anti-mágiával vagy anti-semlegesítéssel rendelkező lényre ad izmot, de aztán tesztelésen Villámháborúval minden lény után kapott egy izmot, és gyorsan változtattunk. Így szerintem most még picit drága, de talán eljöhet az ideje. Ha újra előszedik a Kalandozók védőszentjét meg a Hét törzs főnökét, akkor lehet, hogy nem is kell rá olyan sokat várni.
Engangvar (8): Egyik kedvenc lapom a kiegészítőből, a tesztversenyen második Villámháborúmban is használtam. Bár nem ad túl sok erőforrást, és talán a lépések száma is picit sok, de az, hogy el tudjuk dönteni, hogy inkább 1 vp kell és beérjük a minőségi lapelőnnyel, vagy 2 lap a fontosabb, azért jó kis lehetőségeket ad. Az azonnal húzott lapokat pedig mindig meg kell becsülni. Természetesen Fókusz mellett is kipróbáltam, de ott azért annyira nem volt jó (leginkább a színe miatt).
Harcművészet (5): Őszintén szólva két komoly problémám van a lappal. Számomra még mindig kétséges, hogy milyen erős lesz a kalandozó pakli, de leginkább az, hogy belefér-e egy olyan 2 vp-s lap, ami alapból szinte semmit nem csinál, és kellenek hozzá más asztalon lévő lapok. A másik pedig, hogy a jelzők adta előnyt több, jövőben megjelenő lap miatt továbbra is instabilnak érzem. Így ami csak ezt tudja, az nekem most kicsit kevés.
Holdpajzs (9): Na, ez viszont egy jó lap. Olcsó, stabil előnyt ad, és ha kell, gyógyulhatunk is vele. A jelenése látszólag nem annyira durva, de amikor Egérúttal próbálkoztam, többször képes volt nagy meglepetést okozni. Ennél a lapnál nem kérdés, hogy fogjuk látni versenyasztalokon. Bár komoly versenyben lesz a Felfelé a lejtőn! nevű lappal. A paklink zanszilánk-termelő potenciáljától is függ, hogy melyik lesz végül a befutó (ha egyáltalán kell dönteni).
Huddens mester (7): Tulajdonképpen ez is egy nagyon erős képességekkel rendelkező lap, a kérdés ismételten az, hogy megér-e 3 vp-t. Azért vagyok vele kapcsolatban is kicsit szkeptikus, mert a termelt Kobuderák sem adnak azonnal lapelőnyt, hosszú távon viszont kellemetlenek lehetnek. Szerintem ez inkább karrierjének második felében lehet tényező.
Imperius (8): Kicsit egypaklis lap (illetve kettő, mert avatárokkal is jó), de oda kötelező. Angyalok mellett nagyon könnyen jött ki, utána meg forrást akadályoz meg nagyon olcsón, és permanensen, ilyet nem túl gyakran láthatunk. Ha pedig ez nem lenne elég, még az asztalról is stabilan leszed valamit. Mágikus védelmet végül nem kapott, de az igazat megvallva én ezt nem is bánom, szerintem így is erős lesz.
Jóságos manó (7): Elsőre egy Anti-Vlagyi lapnak tűnik, de annál azért összetettebb. Nagyon sok olyan horda jellegű pakli van, aminek a gyenge pontja, hogy egy tömegirtással, vagy néhány masszív leszedéssel megoldják, és onnantól vége. Na, ezen a manó sokat tud segíteni, mert nem csak rákényszeríti az ellenfelet több leszedés használatára (ami nem is biztos, hogy van neki), de még erőforrást is ad nekünk. Ez azért egész jó. Az egyetlen problémája ennek is az, hogy egy kicsit már ki kell épülnünk, hogy működjön, mert egy 3/2-es lénytől annyira nem fog megijedni az ellenfél, hogy minden áron le akarja lőni. Ezzel együtt én őt is használtam a tesztverseny-paklimban, és nem bántam meg egyáltalán.
Kobudera (2): Igazából jelölőlap, amit más lapok termelnek, magában nincs értéke. Bontotton sem érzem annyira, hogy használni akarnék egy ennyire lassan működő lapot. Talán válogatós versenyen, ha jobban építünk a kalandozókra.
Lucifer (7): A fórumokon ment mind a hozsonnázása, mind a lehúzása, szerintem valahol középen van az igazság. Alapvetően drága lap és ezen nem sokat segít, hogy olcsóbbítható, mert akkor is elég borsos marad a költsége. Viszont az, hogy a gyűjtőbe is lehet neki dobni, feldobja az erejét. Az is baj, hogy ahhoz képest, hogy milyen drága, védelme jóformán nincs. Ugyanakkor az a tény, hogy feltámad, és, hogy a képessége körönként lapelőnyt ad, amit mi választhatunk ki, olyan lappá teszi, amit semmiképpen nem szabad leírni. Sajnos a vámpírok a folyamatosan jövő új lapok ellenére nem igazán álltak össze egységes koncepcióvá. Nem hiszem, hogy Lucifer ezen változtatna, de talán érdemes tenni velük egy próbát.
Nem várt segítség (6): Titkos rituálé light, de igazából én az ebben a kiegészítőben megjelenő Manaregenerációt is erősebbnek tartom nála. Ezzel együtt nem baj, ha gyakoriként megjelenik néhány erős lap gyengített verziója, mert egyrészt bontotton nagyon jók, másrészt kezdő játékosoknak hasznos, harmadrészt korlátozott környezetben akár elő is kerülhetnek. Szóval én szeretem ezt a lapot.
Óriásvarány (8): A tesztelésen kifejezetten jól működött a lap. Nehéz levakarni, a hálóval komolyan tudja lassítani a játékot, miközben az asztalt uralja. Az egyetlen probléma vele, hogy nincs olyan pakli, ami kifejezetten a sajátja, kicsit gondolkodni kell, hogy hova férhet be. De a következő ciklusban elvileg megjelenik egy olyan követő és koncepció, amiben látatlanban mondom, hogy kötelező lesz.
Panatán békeőr (7): Nagyon szeretem ezt a lapot, bár azért vannak bennem kétségek, leginkább az idézési költsége miatt. Az Idő tornya viszonylagos népszerűsége azért megmutatta, hogy a körmegszakítás tud effektív képesség lenni, ez a lény ráadásul leszedésre is képes, és az ütőereje sem rossz. Viszont a 1.5 mana költség elég véleményes ezekért, amikor az egyért azonnali leszedésekkel is Dunát lehet rekeszteni, mégis alig használják őket. Arra azért itt is figyeljünk, hogy Hét törzs főnökével és kalandozók védőszentjével 1 zanszilánkért jön, ami már több mint korrekt.
Panatán csillapítás (8): Kicsit ugyanaz a dilemmám vele, mint a Lélektranszportálásnál: picit gyengének érzem, ha az Angyali kórus szavával vagy a Szilánkcsapdával vetem össze. Annyival azonban mindenképp erősebb kék barátjánál, hogy amíg ott az előny kiaknázása elég speciális, addig itt azért könnyebb, mert a legtöbb versenylap 4 vagy több soros, ezenkívül reakcióknál az ősmágia is többet ér a drágítások miatt. Inkább el tudom képzelni, hogy végül versenypaklikba kerül.
Pokoljáró (7): A Múló jelenéshez hasonlóan ez is gyűjtőgenerálás elleni lap. Ezt erősebbnek tartom, ugyanis minden gyűjtőből kijátszás ellen működik, akár a feltámadásokkal szemben is kellemetlen lehet, valamint a semmizése is picit több.
Ryuku hivatalnok (7): Ez is egy olyan lap, amit gyakran próbálgattam tesztelésen. Volt, amikor eszméletlen zavaró volt, máskor azonban olyan is történt, hogy drágán nem csinált kb. semmit. Az, hogy a képességére nem lehet reagálni, leginkább az aktiválást kívánó képességeknél volt erős, a reakcióknál az eredeti lapra visszareagálás azért megoldotta ezt a problémát. A korábban már említett olcsóbbító lapokkal hasznos volt, egyébként a jelenlegi metában kicsit gyengécskének tűnt.
Trikornis (10): Na, elérkeztünk a harmadikos rajzverseny… akarom mondani a Raia szín igazi győzteséhez. 3-ért reagálni nem jó üzlet, ám a Trikornis olyan ütemben olcsóbbodik, ahogy a kenyér drágul. Ez még nem minden, hiszen korrekt méretekkel bír, varázspontot termel, ha pedig nem jönne létre, még jótékonykodhat jelenésből. Nekem a leghatékonyabbnak az As’phaltos épületpakliban tűnt, mert ott már alapból volt egy Szellemszolga, és nagyon könnyen tudtam kijátszani egy második lapot, így már meg is volt az 1 vp-s reakció. Ezzel és a korábban megjelent reakciókkal Raia az egyik legerősebb kontroll színné vált szerintem.
Zanshin (7): Az egyért védekezésből leszedő és még valamit csináló lapokból eddig is sok volt, ez azonban kicsit föléjük nő. Egyrészt a Semmibe lő, ami azért nem mindegy, másrészt a Kobudera kicsit hatékonyabb, mint a legtöbb tóken, ugyanis akár egy lap is kinyerhető belől hosszú távon. Szóval szerintem ezzel a lappal van esély, hogy fogunk találkozni versenykörnyezetben is. Például ha valaki otthon felejti az eredeti pakliját.
A gravitáció megcsúfolása (7): Érdekes, hogy bár ez egy sokat tesztelt lap, de valahogy úgy alakult, hogy én ezzel a lappal egyszer sem találkoztam. Ha mindkét játékosra hatna, nagyon durva kombó potenciál lenne benne, így azért erősen ellenfél függő, hogy mennyire hatékony. De mivel egyért cantrip lap, olyan nagyon nagy baj nem lehet belőle.
Devalváló termik (6): Gyakori létére egyáltalán nem rossz lap. Önmagában azért annyira nem kemény, a körönkénti +1/+1 vagy -1/-1 azért ritkán váltja meg a világot. Ugyanakkor amikor termik követő mellett körönként 3-4 ilyen jelzőt ki lehetett osztani a kör végén, az már azért egész korrekt volt. Nem zárom ki azt, hogy ez a lap helyet fog kapni a termikek között.
Ezer világ őre (7): Újabb 1 vp 1 zsz-es kalandozó. Itt is előhozhatom a szokásos érvelést, hogy két követő mellett kijön nagyon olcsón, egyébként kicsit drága. Ugyanakkor ennek azért nagyon stabil a védelme, és a képessége is elég kellemetlen tud lenni. Viszont van vele egy nagyon nagy problémám: igazából nem látom, hogy miért használnám ezt az Istenölő helyett? Mert az egy minden szempontból erősebb lap és rotációban sincs különbség köztük. Talán blokkoló pakliban.
Nadine (5): Lesz kalandozó horda? Nem tudom. De ha igen, akkor Monica Bellucci újra támad! Egyébként meg bontottakon használjuk szeretettel!
Őszinte Teofil (5): Ez már az említett olcsóbbító követők mellett is erősen határeset lap. Az a baj, hogy az anti-semlegesítés minket is lekorlátoz (vannak jó semlegesítéses kalandozók), a visszakapott lap meg oké, de a végeredmény még mindig az, hogy csináltunk magunknak egy 2/2-es lényt. Ennél azért el tudok képzelni jobbat.
Quwarnüid (7): Újabb hibrid szörnyeteg, ezúttal a két rovarszerű lény kereszteződése. Kipróbáltam mind a két paklijában, nekem a quwargokhoz jobban működött. Ott a képessége nagyon komoly zanszilánk termelést is jelentett, ráadásul a Keltetős verzióba nem volt nehéz betenni a Rhattot, hiszen nagyon sok olcsó és erős Keltető-kompatibilis Rhatt lap van. Ganüidek közé már kevésbé volt jó, mert bár ott sem volt olyan nehéz dolog összehozni a 2 lapot kézbe az
§Ü képességéhez, ugyanakkor ott már sokkal komolyabb pakliépítési kompromisszum volt Dornodont beerőltetni, és ez egyáltalán nem biztos, hogy megéri. De azért próbálkozzatok vele ti is!
Reagáló termik (9): Az új termik-generáció legerősebb lapja. Olcsó, és mindkét képessége nagyon jó. Ha már kinn van 2-3 termik, szinte megoldottuk az ellenfél asztalát, hiszen sem kijátszáskori képességek nincsenek, sem az egyéb képességeket nem lehet működtetni a dermesztések miatt. És e mellett még a reakciók ellen is van egy hatékony védelmünk. Saját paklijában kötelező, de szerintem más paklikban is találkozunk vele.
Rhatt ministránsa (7): Blokkoló- és kalandozó paklikban egyaránt hasznos lap. Mondjuk mind a két pakli kapcsán vannak bennem kérdőjelek, hogy vajon összességében mennyire lesznek életképesek, de ez aligha Rhatt ministránsán fog múlni. Érdemes vele próbálkozni.
Sirokkó (8): A Trikornis után egy másik drágának tűnő, ám a tiszta zanszilánk költsége miatt nagyon sokszor igen olcsón kijövő lap. Annál azonban gyengébbnek tartom, egyrészt azért, mert a laphúzása azért jóval esetlegesebb, másrészt pedig, mert azok a lapot, amiket a Trikornissal nem lehet megfogni, eléggé ritkák a versenyasztalokon, addig zanszilánkkal elég sokan játszanak, így ennél a lapnál nagyobb a besülés esélye. Ezzel együtt jó lapról beszélünk, csak kicsit speciálisabb, mint a legerősebb reakciók.
Szökdellő termik (7): Egyetlen nagy bajom van ezzel a lappal: jövőre már csak a 2021-es lapok lesznek játékban azok közül, amiket megfog, azok reagálására meg kicsit drága lesz. A legtöbb időpajzsos lapnak az az „előnye”, hogy miközben rotálódnak ki az erősebb lapok, folyamatosan gyengülnek, de a fő képességük megmarad, így valószínűleg játékban fognak maradni. Ennek viszont a fő képessége az, ami a régi lapokra működik. Így nekem már jövőre is kicsit kérdőjeles a képessége, 1,5 év múlva meg szerintem már majdhogynem használhatatlan lesz (főleg, ha odaképzelem a most tesztelt termikeket). De jelenleg még jól fog működni.
Termik ektoplazma (7): Érdekes lap ez is. Alapból eléggé drága, de azért nem olyan nehéz levinni a költségét 1-re. Onnantól pedig kifejezetten kellemes dolog a Termik spórákat meg más, olcsó termikeket dobálni neki. Bízzunk benne, hogy nem a Kreatív termikbe futunk bele a képességével.
Termik szabotőr (6): Úgy látszik a termikek egy ősi varázslóval futottak össze, hiszen tele vannak ősmágiás cuccokkal. Ez a Szabotőr is ezek között van, de a képessége sem rossz. Magában inkább csak bontott versenyen jöhet szóba, mert a kettes sebzés azért nem váltja meg a világot, de a követővel ez simán lehet nagykörönként 6-8 sebzés. Nem biztos, hogy elsővonalas lap lesz, de korlátozott környezetben el tudom képzelni termikek közé.
Termikleáris robbanás (9): Itt a termik-generáció másik gigatáp lapja. Bár nem olcsó, általában az volt a tapasztalatom, hogy ha kijött és volt lenn 2-3 termik, akkor nagyjából vége is volt a mérkőzésnek. Saját paklijában kötelező, de ha valaki úgy gondolja, hogy érdemes lenne próbálkoznia egy klasszikusabb Lassan járjjal, akkor oda is életképes, hiszen a tömegirtás mindig jól jön, néha az áramlása is jó, és a Blobakish, a Laudáló termik és a Kreatív termik akár egy ilyen pakliban is elfér.
Thera (7): Alapjáraton kevés esélyt jósolok ennek a lapnak. Hiába jó a képessége, egyrészt a Kreatív termik miatt az elmúlt időszakban jóval mérsékeltebben használok dobató lapokat, másrészt egyelőre a Tresed, a hűséges ennél egyértelműen jobb lap, ráadásul azonos paklikban is tudom elképzelni a kettőt (igaz, az isteni). Aztán a rotáció előrehaladtával ez azért változhat, mert önmagában a dobatós képesség úgy, hogy mi választunk, elég kemény tud lenni.
Szabó András
Létrehozás: 2023. június 19. 09:55:07 | Utolsó frissítés: 2023. június 20. 10:26:52 | Nyomtatási forma |
Az oldal új verziójának megtekintése