Vissza a Főoldalra
 

Hírek
Mi is az a Shadowrun?
Chat, üzenõfal
Fórumok
Shadowland
Szavazások
Ismertetők, írások
Kaladmodulok
Novellák
Cikkek a Krónikából
Shadowrun könyvek
Linkek
Letöltés
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
A pillanat képe
Jármű rigó
Küldd el képeslapként!
Akár volán, akár botkormány, a rigó el tudja vezetni. Ha nem ismeri a járművet, akkor is.
Nézz szét a galériában!
Könyvismertető - Mágia az árnyakban - Shadowrun kiegészítő

A lista folytatása...
A gyűrű - Shadowrun novella (2)
Játékost keresek! (105)
Robert N. Charrette: Sose kezdj sárkánnyal (15)
Online Shadowrun project (69)
Shadowrun 4. kiadás (151)
Magyar Shadowland (2074)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Egy kis vegyészet (Shadowrun)

Az utóbbi időben igen sok levelet kaptam, amelyben arról érdeklődtetek, hogyan működnek a Shadowrun-ban a narkotikumok, mérgek, serkentők, harci drogok, különféle vegyi anyagok és egyáltalán, hol lehet ezekről bővebben olvasni. Nos, a Shadowtech kiegészítőben elég sok használható anyagot lehet találni a témában, és ha jól emlékszem, a Shadowrun Magyarország is foglalkozott a kérdéssel. A mostani irományban megpróbáltam olyan anyagokat összeválogatni, amelyek eddig - néhány kivétellel - még egyik könyvben sem szerepeltek, illetve nem jelentek meg az eddigi magyar nyelvű cikkekben. Sajnos a kiegészítő (Man and Machine: Cyberware), amiből az alábbi vegyszereket kiválogattam, teljes mértékben a Shadowrun harmadik kiadáshoz készült. Számtalan érdekes és ötletes dolgot nem tudtam belerakni, mert azok vagy csak az SR3 nem mindenki számára ismert szabályaival együtt alkalmazhatók, vagy olyan kiberverekkel, nanoverekkel, de főként bioverekkel vannak kapcsolatban, amelyek szintén ugyanebben a könyvben találhatóak meg.

A savak nagy többsége nem túl erős: oldószerként használják őket és vízzel keveredve hőt képeznek. Általában nem biztonságos dolog vizet önteni a savakhoz, mert reakciójuk közben a sav felforr és szétfröccsen. A gyengébb savak égési sérüléseket is okozhatnak a bőrön; szembe kerülve különösen veszélyesek, a szervezetbe jutva pedig mérgező hatásúak.

Az erősebb koncentrációjú savak már sokkal veszélyesebb, súlyos égési sérülésekhez vezethetnek. Fokozottan maró hatásúak, képesek feloldani a különféle fémeket és ötvözeteket. Ezeket az anyagokat megfelelő tárolóedényben kell elhelyezni.

Hozzáértő módon alkalmazva a savak sokféle dologra felhasználhatóak: ajtózárak semlegesítésére, falak vagy ablakok meggyengítésére, vagy akár fegyverként is. A savmarás igen csúnya hegeket eredményezhet és képes megvakítani egy embert.

Minden sav rendelkezik egy szinttel, amely meghatározza az anyag töménységét és korrozív erejét.

Ha egy akadály meggyengítésére akarják felhasználni, akkor a sav szintjét kell összehasonlítani az akadály szintjével. A hatás a harci forduló végén jön létre. A vegyszer a szintjével megegyező számú körig fejti ki hatását, de a folyamatos korrodálódás megszüntethető, ha a savat lemossák vagy lúggal higítják.

A maró gőzök és gázok is a savakhoz hasonló hatást eredményezhetnek; ilyen esetben az elárasztott területen mindenki +4 célszámmódosítót kap minden cselekedetére.

Ha fegyverként használják fel, egy adagnyi sav (Szint)K fizikai sebzést okoz. A sav súlyosan megrongálhatja a ruházatot és páncélzatot is. A savmarta páncélok ballisztikus és ütési értéke egy ponttal csökken.

Az adagoló berendezés elárasztja a területet ragadós, sűrű, fehér habbal, amely szinte azonnal megszilárdul és tömör masszává dermed. A betonkeménységűvé szilárdult hab meggátol minden mozgást, bár továbbra is légáteresztő marad, hogy csökkentse a megfulladás veszélyét. A kemény hab néhány óra múltán magától lebomlik, vagy egyszerű oldószerrel pillanatok alatt fellazítható.

A habot életmentésnél is alkalmazzák, amikor a sérült végtagokat kell megfelelően rögzíteni. A rendőrök is használják a tüntetők mozgásképtelenné tételére, vagy abban az esetben, ha villámgyorsan egy torlasz felállítására van szükség. A rendőrségi verzió kémiai színezéket is tartalmaz, hogy a tüntetők később ibolyántúli fényben felismerhetőek legyenek.

Az orvosi habot hordozható túlnyomásos palackból juttatják a felületre. Találékonyabb karakterek esetleg időleges mozgásgátló megoldásként is alkalmazhatják.

A tüntetéseknél használt verziót nagynyomású vízágyúból lövik ki. A lövést normál támadásként kell kezelni. A célpontnak minden harci kör végén Gyorsaság próbát kell tennie, melynek célszáma 4, plusz a támadásnál elért sikerek száma. Sikertelen próba esetén a célpont mozgásképtelenné válik.

A megszilárdult hab akadály szintje 12. Ez az érték óránként 1D6 ponttal csökken a hab elbomlásával. Az oldószer természetesen azonnal megszünteti az akadályt.

A tüntetéseknél alkalmazott hab ibolyántúli festéke 1D6 nap után kopik le; a dörzsölés ez esetben nem segít.

A vízágyúk tartálya 100 liternyi habot tartalmaz (1 liter "lövésenként").

A főként a mezőgazdasági cégek és az agglomeráció lakosai körében népszerű rovarirtók használata új értelmet nyert, amikor az Egyetemes Testvériség szerepe kitudódott és a rovarszellemek elárasztották Chicago városát. Bár Chicagót azóta "megtisztították", mégis minden háztartásban található egy doboznyi rovarirtó - szükség esetére. A rovarvadászok számtalan különféle hatékony, rovarirtó-alapú fegyvert fejlesztettek ki, mint például a szórógránátok vagy szórópisztolyok.

Bár a rovarirtók irritálják a rovarszellemeket és más, vegyszerre allergiás lényeket, sokkal inkább jelentenek kellemetlenséget, mint valódi veszélyt. Nagy mennyiségben alkalmazva (szórótartály vagy szórógránát) enyhe égető érzést okoz (4E fizikai sebzés). A megtámadott lény vagy tombolni kezd (hasonlóan a Medve sámánokhoz), vagy rémülten elmenekül - a hatás a Játékmesterre van bízva.

Egy rovarirtóval bekent fegyver sebzésszintje eggyel megnő, ha a vegyszerre allergiás lény ellen használják.

A JMÉ chipek népszerűsége ellenére még mindig igen sokféle hagyományos narkotikumot lehet kapni a piacon. Az utcai drogok választéka folyamatosan bővül, ahogy a terjesztők egyre újabb és csábítóbb vegyszereket próbálnak ki. Az alább felsorolásra kerülő drogok csak kiragadott példák a kínálatból.

Bliss: A mák gubójából nyert, nyugtató hatású ópiumszármazék.

Burn: A józanság ellen vívott örök harc legújabb fegyvere ez a szintetikus alkohol, melyet a torokra és az agyra gyakorolt együttes hatása tett ismertté.

Cram: Ez a stimulálószer egyike a legújabb amfetamin-származékoknak, melyet főleg azok alkalmaznak, akiknek egy kis frissítő "löketre" van szükségük.

Nitro: A Nitro az utcán kapható kemény drogok keveréke, egyaránt megtalálható benne a Novacoke, valamint számos más narkotikum és stimulálószer. A kábítószer könnyen végezhet a fogyasztóval. Leginkább a troll bandák tagjai fogyasztják.

Novacoke: A kokacserjéből nyert stimulálószer, fokozottan függőséget okozó társasági drog.

Zen: Tudattágító hallucinogén, főként azok között népszerű, akik a valóság elől menekülnek, vagy transz-szerű állapotba akarnak kerülni.

A legtöbb drog drasztikusan megváltoztatja az embereket. Gátlásaik a háttérbe szorulnak, eufórikusan mámorossá, szexuális téren aktívabbá, paranoiássá, hiperérzékennyé, kedélyessé, szétszórttá, vagy dühöngő őrültté válhatnak.

Bliss: A drog használata eggyel csökkenti a Reakciót, +1-et ad minden célszámhoz és hasonló hatást eredményez, mint a 3. szintű Fájdalomtűrés adeptusi képesség. A hatás időtartama 6-Test óra, de minimum egy óra.

Burn: A szintetikus alkohol elfogyasztása mindössze enyhe Kábulás sebzéssel jár.

Cram: A fogyasztó +1-et adhat a Reakciójához és +1D6-ot a kezdeményezéséhez a hatás időtartama alatt (12-Test óra, de minimum 1 óra). Amikor a drog kiürül a szervezetből, a használó ugyanennyi ideig Közepes Kábulás sebzést kénytelen elszenvedni.

Nitro: A rendszeres használók +2 Erőt, +2 Akaraterőt kapnak és a 6. szintű Fájdalomtűrés adeptusi képességnek megfelelő hatást érhetnek el. Ezen kívül minden Észlelés próbájukra +2 kockát kapnak. A drog hatásának időtartama 10 x 1D6 perc, melynek leteltekor a fogyasztó 8H Kábulás sebzést szenved el.

Novacoke: A használó Reakcó-, Karizma- és Észlelés próbáihoz +1 kockát kap, ezen kívül 1. szintű Fájdalomtűrés adeptusi képességnek megfelelő bónuszt. A hatás időtartama 10-Test óra, de minimum 1 óra. Az időtartam letelte után a Karizma lecsökken 1-re, az Akaraterő pedig feleződik (lefelé kerekítve), pontosan ugyanennyi ideig.

Zen: A Zen használóinak Reakciója 2-vel csökken és +1 célszámmódosítót kapnak minden fizikai munkával kapcsolatos próba célszámához, Akaraterejük viszont 1-gyel megnő. Időtartam: 10 x 1D6 perc.

A Green Ring 3 egy színtelen és szagtalan ideggáz, melyet még az 1970-es években fejlesztettek ki.

A gáz görcsöket, hányingert, kettős látást és bénító fájdalmat okoz. A gázzal való érintkezés által elszenvedett minden 2 rubrikányi sebzés +1 módosítót ad minden próba célszámához. A hatás +1 módosítónként 10 percig tart. A Green Ring 3 egy óráig képes megmaradni, utána elbomlik.

A Green Ring 3 Mitsuhama Computer Technologies által továbbfejlesztett változata, amely már képes áthatolni a szabványos vegyvédelmi védőöltözékeken is. Elődjéhez hasonlóan ez is színtelen és szagtalan.

A szabványos vegyvédelmi ruha nem csökkenti a gáz erejét, csak lelassítja a terjedését 2 harci fordulóval. Csak a speciális védőöltözetek alkalmazhatók hatékonyan a gáz ellen.

A Green Ring 8 görcsöket, hányingert és kettős látást okoz. A gázzal való érintkezés által elszenvedett minden 2 rubrikányi sebzés +1 módosítót ad minden próba célszámához. A hatás +1 módosítónként 10 percig tart. A gáz 10 percig marad meg, utána elbomlik és ártalmatlanná válik.

Akár a Green Ring 8, a Seven-7 is a Mitsuhama által kifejlesztett hatékony harci gáz, amely képes áthatolni a szabványos vegyvédelmi öltözékeken. Színtelen és szagtalan.

A hatóidő és a sebzés kivételével ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a Green Ring 8-ra.

Ezt az állítólag a Mitsuhama által kifejlesztett drogot különösképpen a varázslók használják előszeretettel.

A Psyche fogyasztóinak Intelligenciája 1-gyel megnő 12-Test órányi időtartamra, ahogy a drog hiperaktivitásra serkenti az agyat. A Felébredt fogyasztóknak további előnyként csak +1 célszám adódik a próbáikhoz minden fenntartott varázslat után (+2 helyett)

A szintetikus hormonok és agybefolyásoló vegyi anyagok keverékéből álló szer folyamatosan stimulálja az agyat és ébren tartja az alkalmazót, aki nem érzi szükségét, hogy elaludjon. A használó körülbelül négy napig képes ébren maradni az anyag használatával, de a kapott előnyökért később kemény "másnapossággal" kell fizetnie.

A használó négy napig képes teljesen éber maradni anélkül, hogy bármilyen hátrányos módosítót kéne elszenvednie a fáradtság vagy kimerültség miatt. Ez idő leteltével azonban rögtön elalszik és fel sem ébred 8D6 órán keresztül. Ha a karaktert ez idő alatt felébresztik, akkor +6 módosítót kap minden cselekedete célszámára, valamint hallucinációktól fog szenvedni, tájékozódási zavara lesz, és nem lesz képes koncentrálni.

Ha ez első adag időtartamának lejárta után a karakter egy másodikat is kap, akkor még 1D6/2 napig képes lesz ébren maradni. Ezután azonban a fenti "másnaposságon" kívül még 10H kábulás sebzést is elszenved. Ennél tovább a szer már nem tudja ébren tartani a karaktert, nem számít, hány plusz adagot juttatnak a szervezetébe.

A Tir Tairngire kormánya által kifejlesztett laés retrográd módon kitörli a karakter rövid távú memóriáját a szer beadásának pillanatától. Az áldozat elveszíti az eszméletét. A laés-t a tiriek főként a határsértők emlékezetének törlésére használják, hogy aztán visszatoloncolják a behatolókat az ország határain kívülre.

A laés beadásakor az áldozatnak Test(6) próbát kell tennie. A drog 12 órányi időtartamot töröl ki az emlékezetéből, de ezt minden siker 1 órával csökkenti. Ha az áldozatnak nem sikerül rezisztálnia a teljes hatást (azaz 12 sikert dobnia), akkor 120 percre elveszíti az eszméletét (sikerenként -10 perc).

A laés hatására elveszített emlékek semmilyen úton nem hozhatók vissza (még mágiával sem), mivel a szer megváltoztatja az agyi neuronok kémiai felépítését.

A Kamikaze egy módosított, amfetamin tartalmú harci drog. Mérsékelt adagolással olyan előnyöket adhat használójának, amellyel az kiegyensúlyozhatja hátrányát a biológiai vagy kibernetikus úton felgyorsított ellenfelekkel szemben. A folyamatos használat viszont függőséget okozhat, a karakternek egyre nagyobb adagokra lesz szüksége és megjelennek a káros mellékhatások. A nagyobb adagok idegfeszültséget, remegést, időleges eufóriát okozhatnak és a karakter pupillái kitágulnak. A túlságosan nagy adagok (amelyek már a túladagolás határát súrolják) szorongáshoz, hallucinációkhoz és izomrángásokhoz vezethetnek. Ennél is nagyobb dózis alkalmazása a karakter halálával jár.

Harci serkentőként alkalmazva a kamikaze +1 Testet, +1 Gyorsaságot, +2 Erőt és +1D6 kezdeményezést ad (ezek a megnövelt értékek a Reakcióra és a tartalékokra is kihatnak). Ezen kívül azonos előnyt nyújt, mint a 4. szintű Fájdalomtűrés adeptusi képesség. A kamikaze hatásának időtartama 10 x 1D6 perc.

A hatás lejártával a karakter Gyorsasága és Akaratereje 1-gyel lecsökken 10 x 1D6 percig valamint 6K kábulás sebzést kell rezisztálnia a Testével.

A kamikaze rendszeres alkalmazása káros hatással van a használó anyagcseréjére. A függőség kialakulásán kívül, minden negyedik alkalmazáskor a karakter valamelyik kibervere vagy biovere megsérül.

A Lone Star Kutatási és Fejlesztési Osztálya által hadrendbe állított jazzt azért fejlesztették ki, hogy a mindenféle módosítások nélküli utcai zsaruk is jó eséllyel szállhassanak szembe a feldrótozott és krómokkal telepakolt utcai szamurájokkal. A serkentőként alkalmazott jazz számottevő mértékben felgyorsítja a használó reflexeit és reakcióját egy rövid időtartamra. A szer alkalmazóinak viszont kellemetlen utóhatásokkal kell számolniuk, a rendszeres használat pedig durva mellékhatásokat produkálhat.

A jazz egyetlen - rendszerint inhalálóból beszippantott - dózisa megnöveli a használó Gyorsaságát 2-vel (amely a Reakcióra is hatással van) és a kezdeményezését +1D6-tal. A szer hatásának időtartama 10 x 1D6 perc.

Amikor a jazz hatása elmúlik, a használó összeomlik és elkeseredetté, csüggedtté válik. Emellett 8S Kábulás sebzést kell rezisztálnia Testtel. Minden koncentráció igénylő tevékenységének célszámára +1 módosítót kap és a Gyorsasága 1-gyel csökken 10 x 1D6 perc időtartamra.

A cianid az összes mérgező anyag közül az egyik leggyorsabb hatóidejű. Jelenlétére a szájon keletkező égető érzés figyelmeztet (amennyiben lenyelték vagy belélegezték), a keserű mandulaillat megérzése pedig rendszerint egy időben jelentkezik a görcsös légzészavarokkal.

A cianid késlelteti és blokkolja azt az enzimet, amely a vörös vérsejtekben lévő oxigén kiszabadításáért felelős. Ez pedig végül fulladásos halálhoz vezet. Oxidáló anyagokkal, mint például a hidrogén permanganát vagy káliumhipermangán, ártalmatlan oxaminné lehet alakítani a cianidot, de csak akkor, ha a segítség időben érkezik.

Belélegzésnél vagy befecskendezésnél a hatás azonnali; egyéb módokon való szervezetbe juttatásnál a cianid hatása 1 percet várat magára.

Összefoglaló néven csak könnygázként emlegetik azokat az irritáló vegyszereket, amelyek a bőrre, szemre, vagy a nyálkahártyára hatnak és égető, viszkető érzést okoznak. Természetesen pszichológiai és pánikkeltő hatásuk is van - felgyorsuló szívverés, sebesebb légzés stb.

A könnygáz hatása alá kerülő karakternek Test(5) próbát kell tennie; minden cselekedetének célszámára +3 módosítót kap, melyet sikerenként 1-gyel csökkenthet. A könnygáz hatása öt percig tart, -1 perc/siker.

A könnygáz áldozatának Akaratereje 2-vel kisebbnek számít minden olyan próbánál, amelynél félelem ellen kell dobnia.

Az atropin egy desztillált alkaloid, amely aktív komponense a gyógyászatban használt belladonnának (amit a halálos mérgű nadragulyából nyernek ki). A nagyon erős mérgező anyagot nyugtatóként is alkalmazzák, mert ellazítja az izmokat. Az atropin a bolygóidegre hat és megakadályozza a szervek megfelelő működését.

A szer alkalmazásakor +1 módosító adódik minden aktív képzettség célszámához. Az atropinmérgezésben szenvedő áldozat a következő tüneteket észlelheti magán: felgyorsult pulzus, kiszáradt ajkak, a közeli dolgokra való nem megfelelő összpontosítás (még +1 módosító a közelharci és rövid távra történő távolsági fegyveres harc célszámához), zavarodottság (+2 célszámmódosító az Ismeret, Technikai, Építés/Javítás, Nyelv és Mágia szakértelmek használatakor), hallucinációk, forró és kiszáradt bőr, valamint magas vérnyomás (magas láz, mert az áldozat képtelen izzadni). Némely esetben még kiütések is keletkezhetnek.

A mérgezés áldozata 15 percenként sebződik egészen addig, amíg az atropint nem sikerül semlegesíteni, vagy ki nem ürül a szervezetből.

ElérhetőségÁrUtcai IndexBejuttatásSebességSebzés
Sav (1 adag)Szint/6 nap500 Y=/szint2---
Fagyasztó hab (1 liter)2/12 óra20 Y=1---
Rovarirtó (1 liter)Mindig10 Y=1---
Bliss (1 adag)5/48 óra15 Y=2Belélegzés, Befecskendezés1 Kör-
Burn (1 adag)2/30 perc5 Y=1Lenyelés10 perc3H Kábulás
Cram (1 adag)4/12 óra20 Y=1Lenyelés, Belélegzés10 perc-
Nitro (1 adag)6/48 óra100 Y=1Belélegzés1 Kör4H
Novacoke (1 adag)3/12 óra20 Y=1Belélegzés, Befecskendezés1 Kör-
Zen (1 adag)3/6 óra5 Y=1Belélegzés5x1D6 perc-
Green Ring 3 (1 adag)14/2 hét500 Y=5Érintés, BelélegzésAzonnal8S
Green Ring 8 (1 adag)16/2 hét800 Y=5Érintés, BelélegzésAzonnal10S
Seven-7 (1 adag)20/2 hét1000 Y=5Érintés, Belélegzés1 Harci kör10H Kábulás
Psyche (1 adag)8/72 óra500 Y=2Lenyelés10 perc-
Long Haul (1 adag)6/6 nap500 Y=2Befecskendezés10 perc-
Laés (1 adag)21/21 nap1000 Y=2BefecskendezésAzonnalSpeciális
Kamikaze (1 adag)5/4 nap50 Y=5BelélegzésAzonnal-
Jazz (1 adag)8/4 nap40 Y=3BelélegzésAzonnal-
Cianid (1 adag)3/48 óra360 Y=1Lenyelés, Belélegzés, BefecskendezésAzonnal/1 perc7H
Könnygáz (1 adag)4/36 óra10 Y=1Érintés, Belélegzés1 Harci körSpeciális
Atropin (1 adag)5/12 óra600 Y=1BefecskendezésAzonnal/15 perc7H

Fordította: Lombardi
A cikk az Alanori Krónika 56. számában jelent meg.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
(átlag: 8 szavazat alapján 8.0)

Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Kiberverek (Shadowrun).

Létrehozás: 2004. június 7. 11:36:14
Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:10
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.