Vissza a Főoldalra
 
Mi legyen a céhekkel Új Nemzedék formátumon?

1) Maradjanak tiltva.
2) Engedjük vissza őket, nerfelve.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
További szavazások...
Fórum a témához...

Hírek, változások
Mi is az a HKK?
Hogyan kezdjek játszani?
Megjelent kiegészítők
Teljes szabálykönyv
HKK Kódex
Sorsoló program
Őslich szabályok
HKK-t forgalmazó boltok
HKK klubok
Lapkereső (új)
Lapkereső (régi)
Új Nemzedék lapok
Tiltott és módosított lapok
Versenykiírások
Lezajlott versenyek
Mai versenyek
Profi pontok és versenyzők
Szintlépés
Hatalom Szövetsége
Hatalom Szövetsége tabella
Nemzeti bajnokság
Kiemelt vidéki versenyek
Versenyszabályok
Versenyszervezőknek
Chat, üzenõfal
Fórumok
Szavazások
HKK találkozó
Legendás cél
Toplisták
Pakliszerkesztő (új)
Pakliszerkesztő (régi)
Pakliszerkesztő (régi mobilos verzió)
Megosztások
Memóriajáték
Memóriajáték - Alfa
Kerátor Műhelye
HKK 20 Puzzle
HKK Puzzle
Beholder Labirintus
Mini-szójáték
HKK Blog
HKK Toborzás
HKK Védnöki Program
AK Archívum
Paklileírások
Írások, novellák
TF és ŐV könyvek
Letöltés
HKK Videók
Gyakori kérdések
Kérdezz-felelek
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
Nézz be kártyaboltunkba!
Alfa menü – Druidák október 15.
Alfa menü – Boszorkányok október 15.
Alfa menü – Tengeri rablók október 15.
Alfa menü – Mágusok október 15.
Alfa menü – Felfedezők október 15.
Alfa menü – Kereskedők október 15.
Zén Legendái: Varázslatok szeptember 21.
A pillanat képe
Orgling varázsló
(Ősök Városa szörnyeteg)
Küldd el képeslapként!
A mágiához értő orgling olyan ritka, mint a fehér holló - és ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a mágia az intelligencia függvénye, és mint tudjuk, ez utóbbiban az orglingok nem bővelkednek (bár ez az elmélet az Orglingok Lázadása óta meginogni látszik). Mégis, ha nagy ritkán összeakadsz egy orgling varázslóval, nem árt felkötni a nadrágszárat, hiszen gyors véget ér az, aki ellenfelét lebecsüli...
Nézz szét a galériában!
Társasjátékok Ünnepe 2024. November 16.
A XXVIII. Nemzeti Bajnok
Moa civilizáció lapbemutató 3. hét
Céhek Új Nemzedéken
Alfa menü akció eredményhirdetés

A lista folytatása...
Módosított szövegű lapok
Hatalom Kártyái verseny - 2024. november 29., Dungeon
Hatalom Kártyái verseny - 2024. november 17., Kecskemét 8.
Hatalom Kártyái verseny - 2024. november 16., Csikós

A lista folytatása...
Lapötletek (65037)
A XXVIII. Nemzeti Bajnok (4)
[HKK Piac] Eladó gyűjtemény (9487)
Céhek Új Nemzedéken (17)
Moa civilizáció lapbemutató 3. hét (54)
HKK Online V1.0 (31)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Epikus követők


A korábbi cikkemmel - ami a játék erősödésével foglalkozott, és rekordszámú hozzászólást kapott - kapcsolatban megint felmerült az epikus követők kérdése.

Mivel mostanra már elég sok etnikumhoz készült epikus követő, nem igazán megkerülhetőek, találkozol velük a versenyeken, vagy mert az ellenfél játszik velük, vagy mert te magad. Így aztán természetes, hogy lesz, aki szereti őket, és lesz, aki utálja. A kérdés alapvetően az, kell-e kezdeni velük valamit. A kérdésben már csak azért is tartom magam érintettnek, mert én magam találtam ki őket. Ráadásul, ha lesz Új Nemzedék, ott sem mindegy, hogy mit kezdünk hosszú távon a narancs lapokkal, beleértve az epikusokat is. Akinek újdonság egy, a HKK problémáival foglalkozó fórum, azt megnyugtatom, hogy amióta HKK van, azóta vannak ilyen fórumok, problémák. Amiket megvitatunk, aztán igyekszünk rájuk megoldást találni. A HKK lapok erősödésével kapcsolatos egyik legfőbb aggály, hogy minél erősebb egy lap, annál kevesebb lap kijátszása el tud dönteni egy meccset, annál nehezebb a meccset megfordítani - azaz, annál nagyobb a szerencse szerepe. Bár hatalmas, sikeres nemzetközi játékok is alapulnak javarészt a szerencsére, én a gondolkodásnak nagyobb szerepet adó játékokat favorizálom, és szeretném, ha a HKK ilyen is maradna.

A követőket eredetileg azért találtuk ki, hogy a gyengének tartott etnikumokat szintre hozzuk, legyen értelme velük versenyen játszani. Ehhez a legtöbb követő egy jelentős buffot adott. Olyannyira jelentőset, hogy muszáj volt beépíteni egy biztonsági szelepet (ez volt a megszüntetés lehetősége). Ezzel persze egy jó kontroll pakli élt is, leszedte a követőt, aztán 4-6 ÉP-ről elkánterelgette az ellenfél lapjait, amik a buff nélkül megint csak gyengék voltak, és így többnyire nyerni tudott.

Erre a játéktervezés során többféle módon reagáltunk. Egyrészt, a követők által adott buffok egyre erősebbek lettek. Másrészt, a lényeket elkezdtük egyre jobban erősíteni, hogy akkor is helyt álljanak, ha a követőt leszedik, vagy akár másféle pakliban akarják használni őket. Ennek persze az lett az eredménye, hogy egy idő után már nem is volt kérdés, hogy leszedje-e az ember a követőt, mert annyira durva előnyt jelentett, hogy muszáj volt megkockáztatni. Erre meg elkezdtek jönni azok a lapok, amik egyből lelövik az ellenfelet ilyen esetben, lehetőség szerint kánterelhetetlenül.

Szép lassan az egész egy lutrivá vált. Még az első lap felhúzása előtt kellett egy gamble döntést hoznom, leszedem-e a követőt vagy sem. Ha pedig leszedtem, remeghettem, behúzta-e az azonnali ölést vagy sem. Persze, ez is egy döntés, de akárcsak a pókerben, alapvetően szerencsén alapult, és sokszor már akkor eldöntötte a meccset, mikor még semmit nem csináltunk.

És akkor még ott voltak ráadásnak az Átkozott követő és Semleges csatamező, amik ellen a hagyományos követő -1 lappal kezdett, ez is elhangzott gyakori érvként, bármeddig erősítjük a követőt és az etnikum lényeket, a -1 lap olyan hátrány, amit nem lehet behozni. Reakciók és ellenreakciók, a szabályokra, lapokra reagált a meta, a metára reagált a játékfejlesztés.
Amikor a fenti lutrihelyzet már nagyon elharapódzott, és mindenki azt szajkózta, hogy erre a helyzetre nincs megoldás, akkor jött az epikus követők ötlete. A követőknek 3 problémája volt:
- Túl nagy előnyt adtak, ha kint maradtak
- Túl nagy lett a hátrány, ha leszedték őket
- A -1 lappal kezdés túl nagy hátrány volt
Adta magát az ötlet, hogy 5 lappal kezdjen a követő, és ne lehessen leszedni, viszont cserébe csak egy kisebb előnyt adjon - pont akkorát, amekkora a különbség az univerzális kontroll lapokból álló deck és az etnikum között. A terv szerint ez egy olyan metát eredményezhet, ahol jelentősen lecsökken a lutrifaktor, a játék nem dől el már akkor, amikor látod, mivel állsz szemben, 5 lappal kezd mindenki, és a lapok meg a játékostudás dönt.

Még egy fontos célom volt az epikus követőkkel: úgy gondoltam, hogy ezzel a lapok erősödését is lehet valamennyire fékezni. A hagyományos követőknél már régóta egy olyan verseny volt, hogy az óriási lutrifaktor miatt akár egyetlen lap is el tudja dönteni a dolgokat, le tudja büntetni a gonosz ellenfelet, aki leszedte a követőt, ez elég komoly üzemanyag volt a powercreephez. Az 5 lapos, kontrollosabb jellegű, leszedhetetlen epikus a lassabb játékot részesítette előnyben.

Néhány probléma azonban már az elején látszódott:
Miért ne játszana továbbra is pár ember inkább az erősebb buffot adó követővel, bízva a pénzfeldobás eredményében a játéktudása helyett. Főleg, mivel az nyilvánvaló volt, hogy az epikus követő a hagyományos ellen gyengébb lesz, hiszen hasonlóan erősek a lapjai, viszont a támogató narancs lap jóval gyengébb. Erre volt az ötletem, hogy az epikus követő 24 ÉP-ről induljon, akkor már nem lesz ellene előnyben a régi követő.
Viszont erre jött az érv, hogy miért ne tehetné meg egy játékos azt, hogy egy standard kontroll paklit épít, csak pár darabot berakva a kedvenc etnikumából, és élvezi a 24 ÉP előnyét. Ekkor lett a kezdeti ÉP 18-ra változtatva, ami csak akkor nő fel fokozatosan 24-re, ha tényleg játszol ki az adott etnikum lapjaiból.

Én emellett szerettem volna, ha az 5 lapos kezdés akkor is megmarad, ha a követőt kikapcsolják - hiszen ilyenkor egy univerzális spoilerekből álló csatamező pakli áll szemben egy kevésbé univerzális, lényes paklival, ami elvesztette a “mankóját”. A régi követőknek is pont ez volt az egyik gondja, hogy ilyenkor a buff elvesztése mellett még -1 lappal is kezdtek. Ebben a kérdésben azonban le lettem szavazva, a többség úgy érezte, jó az, ha az epikus követők, a régiekhez hasonlóan, jelentős hátrányban vannak a csatamező ellen.

Az az aggály, hogy mindezek mellett is az epikus követős paklik csak sima 5 lapos kontrollok lesznek, pár etnikum lappal, megmaradt. Erre akkor az volt a megoldási javaslatom, hogy a játék elején kelljen 10 lapot a pakli tetejéről megmutatni, és ha eközt volt min. 4 etnikum lap, akkor induljon a játékos 24 ÉP-ről, egyébként 18-ról, de ez a javaslat végül el lett vetve, mert már nem is igazán lett volna idő kitesztelni. Kezdetben az epikusok nem is örvendtek nagy népszerűségnek, hiába volt az 5 lapos kezdés, a buffot egyszerűen túl csekélynek találták a játékosok. De aztán ahogy egyre több epikus jött ki, elkezdtek kísérletezni vele, kiderült, hogy mégiscsak lehet játszani ezekkel a paklikkal is, egyre többen indultak vele, és mára már az epikusok aránya a narancs lapokhoz és a versenyen való jelenlétük a több paklihoz hasonló.

A jóslat igaz lett, tényleg jóval kevesebb etnikum lapot használt a legtöbb epikus pakli, mint szerettem volna. És persze akadt olyan, akinek az egész epikus koncepció nem tetszett ezért, vagy azért, mert a buffok “uncsik”. Ebben természetesen van igazság, de iszonyúan nehéz teljesen különböző, de azonos erősségű buffokat kitalálni (na jó, igazándiból ez lehetetlen), szóval az, hogy a legtöbb epikus követő olcsóbbít, garancia lett volna az egyensúlyra. Nézzétek meg, a „formabontó” Motyogó kultivátor túl erősnek is bizonyult. A legelső, legfontosabb dolog, amit az epikus követő kitalálásakor nekem megtetszett, az a konfigurálhatósága volt. Mivel nem a lapon van elmagyarázva, hogy mit jelent az “epikus” altípus és a “kedvelt lap” kifejezés jelentése, hanem külön szabályban, ezért megmaradt az a rugalmasság, hogy ezek a definíciók megváltoztathatók anélkül, hogy a lapokhoz hozzá kellene nyúlni.

Én az epikusok megjelenése óta már többször felvetettem, hogy nem kéne ettől az eszköztől félni. A megoldás már megvolt a teszteléskor is, csak ott a végén már nem tudtunk ekkorát változtatni, de szerintem a dolog működne most is. A 10 lap felcsapása eléggé lutri lenne, ezért szerintem annyit kellene tenni, hogy a játék elején megmutathatsz a pakliból bárhány kedvelt lapot még a keverés előtt. Ha legalább 20 (vagy meghatározhatunk ennél jobb számot) ilyen lapot megmutattál, akkor 24 ÉP-ről indulsz, és 5 lappal kezdesz (akkor is, ha a követőt kikapcsolták). Egyéb esetben 18 ÉP és 4 lap a kezdés.

Egyrészt, ebben az esetben megszabadultunk az egész jelzőzés mizériától, ami már a tesztelésnél is túlkomplikáltnak tűnt, másrészt megoldottuk a legalapvetőbb problémát, hogy az epikus követőket nem arra használják, amire elvileg ki lett találva. Önmagában az, hogy a játék elején lapokat mutatunk a pakliból, első hallásra formabontónak tűnik, de ha jobban belegondolunk, ilyen lapjaink már most is vannak, pl. a Mardakorok.

Ezzel a változással a meta is színesedhetne, több lapot használnának. Akiket az zavart, hogy ezek csak új kontroll paklik voltak, azok problémája megoldódna. Akik utálták, azok az utált lapjukra kaptak egy kvázi nerfet, örülhetnek. Akik meg úgy érezték, a csatamező miatt nem érdemes egy etnikum-heavy paklit összerakni, végre kipróbálhatják a dolgot. Már talán csak azért is érdemes egy ilyen eszközzel kicsit felkavarni az állóvizet, mert a sok elvi lehetőség ellenére kicsit kezd beszűkülni a meta, és nagyon sok pakli ugyanazokat a lapokat használja.

Nektek mi a véleményetek erről a lehetséges változásról?

Tihor Miklós

Létrehozás: 2020. október 7. 14:10:08
Utolsó frissítés: 2020. október 7. 15:35:00
Nyomtatási forma

Az oldal új verziójának megtekintése


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.