Szerkesztőség: honlap@beholder.hu Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci) Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5) Ha hibát találsz a honlapon: Írj nekünk!
A makrók működése
Makró létrehozása, illetve felülírása: MAK [sorszám] [mennyi parancsból]
Egy makrót tudsz létrehozni a fenti paranccsal. A következő, 2. paraméterben megadott parancsból egy új makró jön létre, akkor is, ha a megadott sorszámon már van egy makród, ebben az esetben felülírja a meglévő makrót. Ha a korábbi makródban 10 parancs volt és a 2. paraméternek az új makró létrehozásánál csak 2 parancsot adsz meg, akkor az új makró csak 2 parancsot fog tartalmazni.
Van lehetőség a makró módosítására is a fenti parancs kiadásával, ha le szeretnéd cserélni az 1. makród 2. parancsát, akkor a MAK 1 1 2 parancs hatására a következő megadott sorban lévő parancs lecseréli a létező makró 2. parancsát. Konkrét példa:
MAKRÓ 1 ezekből a parancsokból áll (a létrehozással együtt):
MAK 1 3 (makró létrehozása 3 parancsból)
M 2 (1. makró 1. parancsa lesz)
BE 500 (1. makró 2. parancsa lesz)
KF 1 3 (1. makró 3. parancsa lesz)
Ha rájössz, hogy valójában nem is az 500. házba kellene bemenni, hanem az 501. házba, akkor a következő paranccsal le tudod cserélni a BE 500-at BE 501-re:
Ennek hatására az 1. makród a következő parancsokat fogja tartalmazni:
M 2
BE 501
KF 1 3
Természetesen, ha a 2. paraméternek nem 1-et írsz, hanem egy magasabb számot, akkor több parancsot is lecserélhetsz, nézzünk erre is egy példát:
MAK 1 2 2 (1. makróban cserélj le 2 parancsot, a 2. parancstól)
BE 502
H 211
Ennek hatására az 1. makród a következő parancsokat fogja tartalmazni:
M 2
BE 502
H 211
Parancs beszúrásra nincs lehetőség, csak felülírásra.
Makróban használható parancsok
A makróban gyakorlatilag szinte bármilyen parancs menthető, akár BUL-ban is. (Kivétel a MAK parancs, szóval makrón belül másik makró nem hívható meg.) Ebben az esetben a BUL-ban használható parancsok le is fognak futni, amit viszont nem használhatsz BUL-ban, az csak elmentődik a makróba. Érdemes figyelni erre, mert ha egy makróba pl. KF parancsot raksz BUL-ban, akkor az létre is fog jönni, és lehet csak az lenne a célod, hogy a következő forduló végén KF-eld az adott tárgyat, amikor meghívod a makrót. Ekkor a makró összeállítása után tedd rendbe a karaktert még a BUL-ban (KF-eld vissza azt, amit leveszel a makró miatt).
Nem használható a makróban többször ugyanaz a tárgy H paranccsal, illetve többször ugyanaz a varázslat V paranccsal, még akkor sem, ha más paramétert adsz meg neki. Kivétel ez alól a HH es a VV parancs, ezekben a parancsokban megadhatsz olyan tárgyat, vagy varázslatot is, amit már egyébként használtál. A programba időközben bekerült egy-két tárgy és varázslat, ami ez alól a korlát alól kivételt képez, ezek a következők: Trinigan rúnája (#453), valamint a távolbalátás (#374) varázslatok és a ryuku tájoló (#1224) tárgy. Ezeket V és H paranccsal is lehet többször használni egy makróban eltérő paraméterrel.
KT képességek EK paranccsal, eltérő paraméterrel használhatók többször is egy makróban, ha a minden parancsra vonatkozó alap korlátozást figyelembe veszed, vagyis a parancs első két paramétere nem lehet egyforma (pl EK 116 es EK 116 90 133 mehet egy makróba, az első paranccsal kikapcsolod a totemet, a második paranccsal bekapcsolod, hogy 90% alatt teljes gyógyulást lőjön, a 2 parancs között pedig lehet pl egy ezüstmágus kürt használat).
Konkrét példa, hogy érthető legyen, hozzunk létre egy Trinigan rúnája makrót, amivel be lehet állítani a hulladékkezelést:
MAK 1 3 (létrehozzuk az 1. makrót 3 parancsból)
V 453 1 1 (beállítjuk a Trinigan rúnáját a deus ex machinára, hogy 1-nél több ne legyen nálunk)
V 453 2 30 (beállítjuk a Trinigan rúnáját a kajára, hogy 30 darab legyen nálunk maximum)
V 453 3 3 (beállítjuk a Trinigan rúnáját a vizestömlőre, hogy 3 darab legyen nálunk)
A makró ebben a formában el lesz mentve és le is fut a fordulóban, mivel a Trinigan rúnája a makró V parancs korlátozása alól kivétel, az alábbi példa viszont nem fog lefutni:
MAK 1 3 (létrehozzuk az 1. makrót 3 parancsból)
V 18 15 (vak őrület varázslattal 15%-ra állítjuk a menekülést)
V 18 20 (vak őrület varázslattal 20%-ra állítjuk a menekülést)
V 18 25 (vak őrület varázslattal 25%-ra állítjuk a menekülést)
A makró ebben a formában el lesz mentve, viszont ebből a makróból csak az első V 18 fog lefutni, ha kiadod a MAK 1 parancsot a fordulóban és 15% marad a menekülési %-od, a másik kettő parancsra ezt a hibaüzenetet kapjuk: "Ugyanaz a parancs kétszer ugyanabban a makróban nem futtatható".
Ugyanez igaz a H paranccsal való tárgyhasználatra is. Gyakorlati példával élve egy makróban nem használhatsz sámánmaszkot 2 szörnyre (pl. átkapcsolod egy lényre ami az adott tereptípuson jön és utána a makró végén visszakapcsolod az eredeti lényre). Ilyen esetekben mindig az első jön létre, a második nem.
Térjünk vissza a HH és VV parancsra. A HH és VV parancs egy speciális eset és egy megkötés van, ha az adott parancsban már van olyan tárgy, vagy varázslat, amit a makróban már korábbi parancsban használtál (az adott parancs nem számít), akkor parancsonként egyetlen paramétert lecserél a program 9999-re futtatáskor (hátulról indulva). Konkrét példa, hogy érthető legyen: VV 25 25 25 (3x tündérfény), vagy HH 979 979 979 (3x sáfránykő) használata megengedett, ha még nem használtál tündérfényt, vagy sáfránykövet korábban. Ha már volt tündérfény a makró egy korábbi parancsában, akkor a VV 25 25 25 futtatáskor VV 25 25 9999 lesz (vagyis 3 helyett 2x fog lefutni a tündérfény).
A makrón belül van még egy figyelés, többször ugyanaz a parancs nem adható ki egy makrón belül, ez a figyelés gyakorlatilag csak az első 2 paramétert nézi, még a 3 paraméteres parancsoknál is, itt a 3. paramétert figyelmen kívül hagyja. Hogy érthető legyen szintén egy példán keresztül magyaráznám el:
VV 25 25 25
VV 25 25 171
A második parancs ütközik az elsővel, mivel ha levesszük a 3. paramétert mindkét parancsról, akkor ezt kapjuk:
VV 25 25
VV 25 25
A fent leírt korlát miatt ez egyező parancsnak minősül, így nem futtatható egy makróban. Ez a 2 paraméteres vizsgálat az összes kiadott parancsra érvényes, a mozgástól kezdve a belépés parancsokig, még a KNO parancsra is. Vannak olyan jól működő makrók, amivel ezt a korlátot át lehet lépni. Pl. a pszi fejlesztő makrónál, ha KNO-val fejleszted a pszi-t, akkor megadhatod először a KNO [pszi szakértelem száma] 1 parancsot, majd a növelés után ugyanabban a makróban a KNO [pszi szakértelem száma] 2 parancsot, mivel a pszi fejlesztésnél, ha a KNO hatására *-os lesz a pszid (19-es pszi felett) már nem von le több KNO-t, csak egyet, amivel csillagos lesz.
Nézzünk pár gyakorlati makrót, pszi pontból erő TF-elés:
VV 299 299 299 (csinálunk 3x20 tvp-t)
TF 1 10
TF 1 11
TF 1 12
TF 1 13
TF 1 14
Ez a parancs így lefut és 0 tvp-be kerül a makró, lévén csinálunk 60 tvp-t a makró elején és utána pont 60 tvp-t költünk el, ha 2x adnánk ki a TF 1 10 parancsot, akkor parancsegyezés miatt nem futna le.
VV és HH parancs használatra egy példa, pszi fejlesztésre pszi kövekkel (ez csak sziklozug raguval és szürkeállomány aktivizálásával együtt működik, mert így fixen 3 pszi kőtől megnő a pszi, 1 pszi kő 34%-ot fejleszt így):
A programban történt változások miatt már nincs szükség VV 112-re a pszi növeléshez, ezt a program automatikusan megteszi minden egyes parancs kiadása előtt, ha csillagos a pszid, van elég pszi pontod és tvp-d.
HH 248 248 248 (Háromszor használunk pszi követ, mivel egy 34%-ot fejleszt kövenként. A parancs végén csillagos lesz a pszi)
HH 1 248 248 (Itt először bekattan a pszi gyűjtés, megnő a pszi eggyel és utána indul a parancs kiértékelés: az első paraméterre egy nem 248-as tárgyat kell írni, hogy ne legyen parancsegyezés. Ebből a parancsból HH 1 248 9999 lesz a futáskor, vagyis 1 pszi kő használat.)
HH 248 1 248 (Szintén felcseréltük az első két paramétert, hogy ne legyen parancsegyezés, ebből a futáskor HH 248 1 9999 lesz. Újabb 1 pszi kő használat.)
HH 2 248 248 (Be kellett hozni egy másik tárgyat is HH-ba, hogy ne legyen parancsegyezőség, a futáskor HH 2 248 9999 lesz. A 3. pszi kő használat. Ez után a parancs után újra csillagos lesz a pszi)
HH 248 2 248 (Itt szintén bekattan a pszi gyűjtés automatikusan a parancs kiértékelés előtt, mert csillagos volt a pszi. Felcserélt paraméter a 2-es tárggyal, futáskor HH 248 2 9999 lesz. 1 pszi kő használat.)
HH 3 248 248 (Új tárgyat kell behozni, hogy ne legyen parancsegyezőség. Futáskor HH 3 248 9999 lesz, ami a 2. pszi kő használat.)
HH 248 3 248 (Felcserélt paraméter. Futáskor HH 248 3 9999 lesz. A 3. pszi kő használat. A parancs után csillagos lesz a pszi)
HH 4 248 248 (Itt is nő a pszi automatikusan. Új tárgyat kell behozni, hogy ne legyen parancsegyezőség. Futáskor HH 4 248 9999 lesz, ami az 1. pszi kő használat.)
HH 248 4 248 (Felcserélt paraméter. Futáskor HH 248 4 9999 lesz. A 2. pszi kő használat.)
HH 5 248 248 (Új tárgyat kell behozni, hogy ne legyen parancsegyezőség. Futáskor HH 5 248 9999 lesz, ami a 3. pszi kő használat. A parancs végén újra csillagos lesz a pszi)
Ez a makró így 10 parancsot tartalmaz, és +4 pszit lehet vele elérni a fent leírt feltételek mellett (az utolsó csillagos pszit a következő kiadott bármilyen parancsnál automatikusan megnöveli a program, ha van rá erőforrásod).
Az első két paraméter figyelése az 1 paraméteres parancsokra is hat, ilyenkor a 2. paraméternél 0-t kell nézni, pl az alábbi 4 parancs nem azt csinálja, amit szeretnél:
V 96 143 62
M 3
V 181 187 62
M 3
Mert bár 2 különböző városi teleportot használsz, ami jó. (Ugye a kétszer a V 96, vagy kétszer V 181 nem jönne létre, lévén varázslat és már használtad a makróban.) Azonban a 2 darab M 3 parancsból csak az első fog lefutni, ugyanis a második M 3 parancsnál hibaüzenetet kapsz, hogy már van ilyen parancs a makróban.
Ugyanilyen az LM parancs is, ahol pl az LM 50 50 50 + LM 50 50 60 parancsnál a második kizárásra kerül a makróból, mert mindkét parancs 2 paraméteresre csökkentve azonos (LM 50 50).